CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

GEMBIRAKAH ANDA?

Thursday, September 27, 2012

DUGAAN REMAJA


Bismillahirrahmanirrahim. Hidup sebagai remaja yang beragama Islam zaman sekarang ni banyak cabaran dan dugaannya. Hanya remaja yang tabah dan sabar menghadapinya bakal diangkat ke darjat yang lebih tinggi.
Isu aurah dan juga couple.
Isu hangat sepanjang masa.
Apabila masalah ini berlaku, ibu bapa yang menjadi mangsa.
Dikatakan tidak mendidik anak secukupnya.
Tapi sebenarnya,
Persekitaran lah puncanya.
Remaja yang masih dapat menutup aurah sepenuhnya,
Remaja yang masih dapat menjaga pergaulannya,
Remaja yang masih menghormati ibu bapanya,
Remaja yang masih dapat mengawal nafsunya,
Remaja yang masih melakukan suruhan-Nya,
Remaja yang masih meninggalkan larangan-Nya,
Ya Allah, rahmatilah mereka,
Sesungguhnya mereka patut berbangga dengan diri mereka,
Kerana...
Untuk melakukan sedemikian
bukan lagi benda yang senang,
Dengan hasutan dari syaitan via kawan-kawan,
Ya Allah, kuatkanlah iman mereka,
Sesungguhnya mereka telah berjuang habis-habisan melawan musuh-Mu iaitu syaitan yang direjam,
Andai saja diberikan hajat dan diperkenankannya,
Ya Allah, aku mohon,
kuatkanlah hati para remaja yang masih berjuang untuk menegak agama yang satu,
lapangkanlah dada kami menghadapi segala cabaran dan dugaan-Mu,
tunjukkanlah kami jalan yang lurus supaya kamu tidak terpesong dari aqidah-Mu,
sesungguhnya kami teringin sekali untuk masuk ke Jannah-Mu,
sesungguhnya kami sama sekali tidak ingin untuk ke Jahannam-Mu,
tapi apakan daya,
kebaikan yang dilakukan oleh kami
masih tidak kami ketahui
lebih banyakkah ia daripada kejahatan yang pernah dilakukan,
lebih sikitkah ia daripada kejahatan yang pernah dilakukan,
bimbingkanlah kami sepanjang masa,
setiap waktu,
hanya kepada-Mu kami berserah dan meminta pertolongan wahai Tuhan yang Esa, Ya Allah.
Andai tersalah kata mahupun bahasa, aasif wahai teman. Sesungguhnya semua manusia melakukan kesilapan. Segala yang baik datang dari-Nya dan buruk itu datang dari insan tidak sempurna ini. Assalamualaikum.

Saturday, July 21, 2012

ANTARA PUASA DAN AURAT....

Boy : Awak puasa?
Girl : Yela.. lagi mau tanye..
Boy : Kenapa awak puasa?
Girl : Bodohnya awak.. kan ALLAH suruh puasa, saya puasa laa..
Boy : Kenapa tak tutup aurat?
Girl : Eh, suka hati sayalah..hak masing2 kot..
Boy : Owh..~tp kan ALLAH yg suruh kita tutup aurat..

''Janganlah menjadi hamba kpd PUASA je, tapi jadilah hamba kpda ALLAH SWT. Semoga kita terpilih mnjadi slh seorg hamba yg mendapat hidayah di bulan tarbiah yg penuh berkat & rahmat nnti'' ^__^

SOAL JAWAB PUASA


 -Puasa Tapi Tidak Tutup Aurat-

SOALAN :
Saya nak tanya apa hukum perempuan yang puasa tapi tak tutup aurat?
Sahkah puasa dia?
Atau pahala dia saja yang kurang?

JAWAPAN :
Puasanya sah, tapi kualiti puasanya hanya setakat puasa umum, tidak mencapai puasa khusus, apatah lagi untuk mencapai puasa khusus dari yang khusus. Puasa umum ini puasa peringkat paling bawah daripada 3 tahap puasa sebagaimana yang digariskan oleh Imam Al-Ghazali dalam Ihya' 'Ulumiddin. Dikatakan puasa umum kerana si wanita hanya menjaga daripada tidak makan, minum dan berjimak, tapi tubuh badannya masih melakukan perbuatan berdosa.
Maka puasanya sah, tapi perbuatannya tidak menutup aurat dengan sempurna dikira mendapat dosa.


Saturday, January 14, 2012

PERKONGSIAN PETUA IMAM SYAFIE


:+:4 PERKARA UNTUK SIHAT:+:
 
Empat perkara menguatkan badan
1. Makan daging
2. Memakai haruman
3. Kerap mandi
4. Berpakaian dari kapas
 
Empat perkara melemahkan badan
1. Banyak berkelamin (bersetubuh)
2. Selalu cemas
3. Banyak minum air ketika makan
4. Banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. Duduk mengadap kiblat
2. Bercelak sebelum tidur
3. Memandang yang hijau
4. Berpakaian bersih
 
Empat perkara merosakkan mata
1. Memandang najis
2. Melihat orang dibunuh
3. Melihat kemaluan
4. Membelakangi kiblat
 
Empat perkara menajamkan fikiran
1. Tidak banyak berbual kosong
2. Rajin bersugi (gosok gigi)
3. Bercakap dengan orang soleh
4. Bergaul dengan para ulama


:+:4 CARA TIDUR:+:

1. TIDUR PARA NABI-Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA’ AHLI IBADAH-Mengiring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA-Mengiring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN-Menelungkup/ tiarap seperti tidurnya ahli neraka.
InsyaAllah sama-sama kita amalkan perkara yang baik untuk kesejahteraan hidup bersama.

P/S: Selamat Beramal...~~

:+:3RD YEAR 1ST SEM END:+:

Salam....Tamatlah sudah FINAL EXAM 4 this sem..
Cepatnye mase berlalu....sepantas kilat...
Maka, tamatlah sudah liku2 berduri pada sem ini...
Dengan harapan akan  berjaya dgn cemerlang final kali ini... Ameen.. Ya Rabb..

Semoga berjaya..
Menjadi gadis mulia
Semulia Mariam

Semoga berjaya..
Menjadi wanita faqihah
Sebijak minda Aisyah

Semoga berjaya…
Menjadi perempuan tabah
Setabah hati Asiah

Semoga berjaya..
Menjadi srikandi kebanggan
Sehebat jiwa Sumaiyah

Semoga berjaya..
Menjadi hiasan dunia
Seindah akhlak Rabiatul Adawiyah

Semoga berjaya..
Menjadi isteri solehah
Sebaik budi Khadijah

Semoga berjaya..
Menjadi wanita dan kekasih
Kecintaan Tuhanmu..



Friday, December 30, 2011

[CEBISAN KENANGAN]

Ukhwah yang terbina persis sekuntum bunga
Meski pun kini kita terpisah demi kasih-Nya
Namun cebisan kenangan kita
Sentiasa bermain di bayangan mata
Detik waktu yg berlalu
Menjadi memori kau dan aku
Sewaktu kita bersama saling setia menimba ilmu
Tanpa mengenal erti penat jemu
Ingatkah kau lagi
Kita bersama memijak onak duri
Ditanah gersang mengutip semangat suci
Kini segalanya tersurat dalam sanubari

Bersabarlah dengan ketentuan-Nya
Ada rahmat yang tersembunyi
Bertemu berpisah kerana Allah
Lumrah kehidupan insan beriman
Moga saat nan indah
Ku harap berulang lagi
Tajuk Nasyid : Cebisan Kenangan
Artis : Amar
Album : Kiasan Naluri

Monday, December 26, 2011

[PEREMPUAN VS LELAKI]

PEREMPUAN DAN LELAKI..............

perempuan di uji di dunia..
kena pakai tudung
kena pakai stokin
kena tutup aurat... dengan sempurna
kena banyak fitnah
kena taat perintah suami
kena menjaga maruah diri
tak boleh berlebihan dalam berhias

di akhirat...

sabar + redha = insyaAllah syurga menanti

lelaki di beri kemudahan di dunia....
tak payah pakai tudung
tak payah pakai stokin
aurat senang di jaga
tak risau dengan fitnah
mudah nak buat apa saja

di akhirat...
tanggung dosa diri sendiri
dosa isteri
dosa anak2
dosa tgnjawab yg tak di buat
dosa tak beri nafkah
dosa tak menjaga pandangan
dosa adik2
dosa sesama manusia
dosa tak solat
dan lain2....

sabar + redha belum cukup kerana lelaki akan ditanya tanggngjawab mereka di buat atau tidak di dunia..

kalau melakukan tanggungjawab dengan baik = insyAllah syurga menanti

itulah kelebihan yg Allah berikan...lelaki dan perempuan masing2 ada kelebihan dan Allah itu maha adil....janganlah kita merungut dan tidak redha atas apa yg dah ditentukan oleh kita...apa yang kita ada..itulah yg terbaik buat kita yg Allah ciptakan..bersykurlah :)
INSYA-ALLAH

Thursday, September 27, 2012

DUGAAN REMAJA

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 10:22 PM 0 comments

Bismillahirrahmanirrahim. Hidup sebagai remaja yang beragama Islam zaman sekarang ni banyak cabaran dan dugaannya. Hanya remaja yang tabah dan sabar menghadapinya bakal diangkat ke darjat yang lebih tinggi.
Isu aurah dan juga couple.
Isu hangat sepanjang masa.
Apabila masalah ini berlaku, ibu bapa yang menjadi mangsa.
Dikatakan tidak mendidik anak secukupnya.
Tapi sebenarnya,
Persekitaran lah puncanya.
Remaja yang masih dapat menutup aurah sepenuhnya,
Remaja yang masih dapat menjaga pergaulannya,
Remaja yang masih menghormati ibu bapanya,
Remaja yang masih dapat mengawal nafsunya,
Remaja yang masih melakukan suruhan-Nya,
Remaja yang masih meninggalkan larangan-Nya,
Ya Allah, rahmatilah mereka,
Sesungguhnya mereka patut berbangga dengan diri mereka,
Kerana...
Untuk melakukan sedemikian
bukan lagi benda yang senang,
Dengan hasutan dari syaitan via kawan-kawan,
Ya Allah, kuatkanlah iman mereka,
Sesungguhnya mereka telah berjuang habis-habisan melawan musuh-Mu iaitu syaitan yang direjam,
Andai saja diberikan hajat dan diperkenankannya,
Ya Allah, aku mohon,
kuatkanlah hati para remaja yang masih berjuang untuk menegak agama yang satu,
lapangkanlah dada kami menghadapi segala cabaran dan dugaan-Mu,
tunjukkanlah kami jalan yang lurus supaya kamu tidak terpesong dari aqidah-Mu,
sesungguhnya kami teringin sekali untuk masuk ke Jannah-Mu,
sesungguhnya kami sama sekali tidak ingin untuk ke Jahannam-Mu,
tapi apakan daya,
kebaikan yang dilakukan oleh kami
masih tidak kami ketahui
lebih banyakkah ia daripada kejahatan yang pernah dilakukan,
lebih sikitkah ia daripada kejahatan yang pernah dilakukan,
bimbingkanlah kami sepanjang masa,
setiap waktu,
hanya kepada-Mu kami berserah dan meminta pertolongan wahai Tuhan yang Esa, Ya Allah.
Andai tersalah kata mahupun bahasa, aasif wahai teman. Sesungguhnya semua manusia melakukan kesilapan. Segala yang baik datang dari-Nya dan buruk itu datang dari insan tidak sempurna ini. Assalamualaikum.

Saturday, July 21, 2012

ANTARA PUASA DAN AURAT....

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 2:52 AM 0 comments
Boy : Awak puasa?
Girl : Yela.. lagi mau tanye..
Boy : Kenapa awak puasa?
Girl : Bodohnya awak.. kan ALLAH suruh puasa, saya puasa laa..
Boy : Kenapa tak tutup aurat?
Girl : Eh, suka hati sayalah..hak masing2 kot..
Boy : Owh..~tp kan ALLAH yg suruh kita tutup aurat..

''Janganlah menjadi hamba kpd PUASA je, tapi jadilah hamba kpda ALLAH SWT. Semoga kita terpilih mnjadi slh seorg hamba yg mendapat hidayah di bulan tarbiah yg penuh berkat & rahmat nnti'' ^__^

SOAL JAWAB PUASA

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 2:46 AM 0 comments

 -Puasa Tapi Tidak Tutup Aurat-

SOALAN :
Saya nak tanya apa hukum perempuan yang puasa tapi tak tutup aurat?
Sahkah puasa dia?
Atau pahala dia saja yang kurang?

JAWAPAN :
Puasanya sah, tapi kualiti puasanya hanya setakat puasa umum, tidak mencapai puasa khusus, apatah lagi untuk mencapai puasa khusus dari yang khusus. Puasa umum ini puasa peringkat paling bawah daripada 3 tahap puasa sebagaimana yang digariskan oleh Imam Al-Ghazali dalam Ihya' 'Ulumiddin. Dikatakan puasa umum kerana si wanita hanya menjaga daripada tidak makan, minum dan berjimak, tapi tubuh badannya masih melakukan perbuatan berdosa.
Maka puasanya sah, tapi perbuatannya tidak menutup aurat dengan sempurna dikira mendapat dosa.


Saturday, January 14, 2012

PERKONGSIAN PETUA IMAM SYAFIE

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 8:49 AM 0 comments

:+:4 PERKARA UNTUK SIHAT:+:
 
Empat perkara menguatkan badan
1. Makan daging
2. Memakai haruman
3. Kerap mandi
4. Berpakaian dari kapas
 
Empat perkara melemahkan badan
1. Banyak berkelamin (bersetubuh)
2. Selalu cemas
3. Banyak minum air ketika makan
4. Banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. Duduk mengadap kiblat
2. Bercelak sebelum tidur
3. Memandang yang hijau
4. Berpakaian bersih
 
Empat perkara merosakkan mata
1. Memandang najis
2. Melihat orang dibunuh
3. Melihat kemaluan
4. Membelakangi kiblat
 
Empat perkara menajamkan fikiran
1. Tidak banyak berbual kosong
2. Rajin bersugi (gosok gigi)
3. Bercakap dengan orang soleh
4. Bergaul dengan para ulama


:+:4 CARA TIDUR:+:

1. TIDUR PARA NABI-Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA’ AHLI IBADAH-Mengiring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA-Mengiring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN-Menelungkup/ tiarap seperti tidurnya ahli neraka.
InsyaAllah sama-sama kita amalkan perkara yang baik untuk kesejahteraan hidup bersama.

P/S: Selamat Beramal...~~

:+:3RD YEAR 1ST SEM END:+:

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 8:37 AM 0 comments
Salam....Tamatlah sudah FINAL EXAM 4 this sem..
Cepatnye mase berlalu....sepantas kilat...
Maka, tamatlah sudah liku2 berduri pada sem ini...
Dengan harapan akan  berjaya dgn cemerlang final kali ini... Ameen.. Ya Rabb..

Semoga berjaya..
Menjadi gadis mulia
Semulia Mariam

Semoga berjaya..
Menjadi wanita faqihah
Sebijak minda Aisyah

Semoga berjaya…
Menjadi perempuan tabah
Setabah hati Asiah

Semoga berjaya..
Menjadi srikandi kebanggan
Sehebat jiwa Sumaiyah

Semoga berjaya..
Menjadi hiasan dunia
Seindah akhlak Rabiatul Adawiyah

Semoga berjaya..
Menjadi isteri solehah
Sebaik budi Khadijah

Semoga berjaya..
Menjadi wanita dan kekasih
Kecintaan Tuhanmu..



Friday, December 30, 2011

[CEBISAN KENANGAN]

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 6:48 AM 0 comments
Ukhwah yang terbina persis sekuntum bunga
Meski pun kini kita terpisah demi kasih-Nya
Namun cebisan kenangan kita
Sentiasa bermain di bayangan mata
Detik waktu yg berlalu
Menjadi memori kau dan aku
Sewaktu kita bersama saling setia menimba ilmu
Tanpa mengenal erti penat jemu
Ingatkah kau lagi
Kita bersama memijak onak duri
Ditanah gersang mengutip semangat suci
Kini segalanya tersurat dalam sanubari

Bersabarlah dengan ketentuan-Nya
Ada rahmat yang tersembunyi
Bertemu berpisah kerana Allah
Lumrah kehidupan insan beriman
Moga saat nan indah
Ku harap berulang lagi
Tajuk Nasyid : Cebisan Kenangan
Artis : Amar
Album : Kiasan Naluri

Monday, December 26, 2011

[PEREMPUAN VS LELAKI]

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 4:53 AM 0 comments
PEREMPUAN DAN LELAKI..............

perempuan di uji di dunia..
kena pakai tudung
kena pakai stokin
kena tutup aurat... dengan sempurna
kena banyak fitnah
kena taat perintah suami
kena menjaga maruah diri
tak boleh berlebihan dalam berhias

di akhirat...

sabar + redha = insyaAllah syurga menanti

lelaki di beri kemudahan di dunia....
tak payah pakai tudung
tak payah pakai stokin
aurat senang di jaga
tak risau dengan fitnah
mudah nak buat apa saja

di akhirat...
tanggung dosa diri sendiri
dosa isteri
dosa anak2
dosa tgnjawab yg tak di buat
dosa tak beri nafkah
dosa tak menjaga pandangan
dosa adik2
dosa sesama manusia
dosa tak solat
dan lain2....

sabar + redha belum cukup kerana lelaki akan ditanya tanggngjawab mereka di buat atau tidak di dunia..

kalau melakukan tanggungjawab dengan baik = insyAllah syurga menanti

itulah kelebihan yg Allah berikan...lelaki dan perempuan masing2 ada kelebihan dan Allah itu maha adil....janganlah kita merungut dan tidak redha atas apa yg dah ditentukan oleh kita...apa yang kita ada..itulah yg terbaik buat kita yg Allah ciptakan..bersykurlah :)
INSYA-ALLAH