CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

GEMBIRAKAH ANDA?

Friday, December 30, 2011

[CEBISAN KENANGAN]

Ukhwah yang terbina persis sekuntum bunga
Meski pun kini kita terpisah demi kasih-Nya
Namun cebisan kenangan kita
Sentiasa bermain di bayangan mata
Detik waktu yg berlalu
Menjadi memori kau dan aku
Sewaktu kita bersama saling setia menimba ilmu
Tanpa mengenal erti penat jemu
Ingatkah kau lagi
Kita bersama memijak onak duri
Ditanah gersang mengutip semangat suci
Kini segalanya tersurat dalam sanubari

Bersabarlah dengan ketentuan-Nya
Ada rahmat yang tersembunyi
Bertemu berpisah kerana Allah
Lumrah kehidupan insan beriman
Moga saat nan indah
Ku harap berulang lagi
Tajuk Nasyid : Cebisan Kenangan
Artis : Amar
Album : Kiasan Naluri

Monday, December 26, 2011

[PEREMPUAN VS LELAKI]

PEREMPUAN DAN LELAKI..............

perempuan di uji di dunia..
kena pakai tudung
kena pakai stokin
kena tutup aurat... dengan sempurna
kena banyak fitnah
kena taat perintah suami
kena menjaga maruah diri
tak boleh berlebihan dalam berhias

di akhirat...

sabar + redha = insyaAllah syurga menanti

lelaki di beri kemudahan di dunia....
tak payah pakai tudung
tak payah pakai stokin
aurat senang di jaga
tak risau dengan fitnah
mudah nak buat apa saja

di akhirat...
tanggung dosa diri sendiri
dosa isteri
dosa anak2
dosa tgnjawab yg tak di buat
dosa tak beri nafkah
dosa tak menjaga pandangan
dosa adik2
dosa sesama manusia
dosa tak solat
dan lain2....

sabar + redha belum cukup kerana lelaki akan ditanya tanggngjawab mereka di buat atau tidak di dunia..

kalau melakukan tanggungjawab dengan baik = insyAllah syurga menanti

itulah kelebihan yg Allah berikan...lelaki dan perempuan masing2 ada kelebihan dan Allah itu maha adil....janganlah kita merungut dan tidak redha atas apa yg dah ditentukan oleh kita...apa yang kita ada..itulah yg terbaik buat kita yg Allah ciptakan..bersykurlah :)
INSYA-ALLAH

AMANAH VS ANUGERAH



[ANNUAL GENERAL MEETING INSPIRE CLUB, SESSION 11/12]


Salam tahniah & takziah....


Pertama sekali, tahukah anda apa itu INSPIRE CLUB? OK.. Saya cite sikit pasal INSPIRE.....>>>



INSPIRE club is about motivational programmes for teenagers with disciplinary problems and juvenile inmates in Kajang Prison.  Senang cite, Club fasalitor yang selalu wat program kt sekolah... Fokus program tuk  pelajar2 bermasalah dan Club ni jugak ada turun wat program kt Penjara Kajang. 

>>>Nak cita pasal AGM sebenarnya ni...OK...


Alhamdulillah pada 12 Disember yang lepas telah selesai diadakan Annual General Meeting bagi tahun 2011. Program ini bertujuan untuk mengimbas kembali perjalanan Kelab Inspire sepanjang sesi 2011/2012.  Program ini dimulakan dengan ucapan presiden Kelab Inspire bagi Sesi 2011/2012 dan seterusnya membentangkan laporan tahunan Kelab Inspire. 


Majlis kemudiannya diteruskan dengan pelantikan baru bagi barisan kepimpinan Kelab Inspire untuk sesi 2011/2012. MasyaAllah... Allahu Akhbar... Inilah barisan kepimpinan baru Inspire Club...


New line up for the Management Board of Inspire Club Session 2011/2012

President: Raed
VP 1 : Kamil 
VP 2 : Kak Hajar 
Secretary General : Afrah 
Secretary 1 : Razifah
Secretary 2 :Awatif
FC 1 : Syakila
FC 2 : Fida
Head of R&D : Amalina
Asst Head of R&d : Shikin
Head of Advisor Training & Module : Ruqayyah
Asst Head of Advisor Training & Module : Kak Ain
Head of Da'wah & Tarbiyyah : Abg Syazwan

Asst Head of Da'wah & Tarbiyyah: Sidi
Head of Public Relations : Afifah
Asst Head of Public Relations : Fatin Nadhirah
Head of Entrepreneurship, Support Services & Welfare : Izzah Zulkhairi
Asst Head of Entrepreneurship, Support Services & Welfare : Fateh
Head of Info & Publication : Aziah
Asst Head of Info & Publication : Atikah 


Congrats to all. Thanx to all seniors for giving us trust to shoulder this responsibility. InsyaALLAH we will try our best in order to achieve our club's mission n vision.



Ya Allah...segala macam perasaan dan persoalan wujud dalam benak ini... Adakah aku mampu memikul tanggungjawab yang diamanahkan ini... Aku memohon padamu YaAllah...Permudahkanlah segala urusanku.. Aku tak minta jawatan ini semua.. Tanpa disangka2 aku diamanahkan memikul tanggungjawab ini.. Rasa sesak nafas memikirkannya... Hnya Tuhan yang tahu...


Pada suatu hari aku terjumpa sebuah hadith yang berbunyi:
Rasulullah pernah mengingatkan kita supaya jangan didambakan jawatan, usah ditagihkan kedudukan kerana jika ia terjadi, Allah akan bebankannya dengan perkara yang lebih berat. Sebaliknya jika amanah itu diberikan kepada kita tanpa kita memintanya, maka Allah akan bantu kita untuk menyempurnakan amanah berkenaan.



I'Allah...Peluang ini saya akan gunakan sebaiknya dan alhamdulillah berkat usaha dan pertolongan saya menjadi diri saya yang sekarang ini jauh berbeza dengan diri saya yang dahulu.
Ingat!. Memegang jawatan adalah satu amanah dan tanggungjawab! Semua ini akan ditanya didepan Allah apa yang telah kita lakukan baik atau sebaliknya.
Namun begitu, manusia tentunya tidak sempurna dalam semua perkara. Oleh sebab itu, jawatan yang dipegang akan berusaha sebaiknya untuk menyempurnakan amanah yang diberi, biarpun ada sedikit kekurangan di sana sini. Jelasnya, usahlah kita perlihatkan kelemahan itu sebagai kesalahan yang tidak boleh dimaafkan. Maafkan dan perbaikilah seadanya.
Kpd senior2 INSPIRE CLUB: Jangan jemu untuk mencurahkan ilmu kalian kpd kami junior2 yang baru mengenal erti management board. Kami sangat2 memerlukan tunjuk ajar dan perkongsian ilmu dari kakak2 dan abang2 sekalian.. I'Allah.. akan kami laksanakan amanah yang dipertanggungjawabkan dengan sebaiknya demi membantu masyarakat sekeliling yang memerlukan... Doakan agar segalanya dipermudahkan...Ameen Ya Rabb...
Disini ada beberapa ucapan yang tanpa henti2 memberi semangat dan nasihat:
Abg Umar (ex-President 09/11)
Tahniah buat adk2 pimpinan baru! :) smge anda smue blh menggalas tugasan dan tgjwb dgn adil dan ikhlas.. secebis nasihat dari abg yg tdklah sehebat mane tp cume blh share skt exp with u all.. 

1) anggaplah anda dipilih oleh Allah utk tgsn tersebut, lakukan dgn sbaik mgkn. percayelah bahwe jike anda menolong dijln Allah, Allah akan menyayangi dan mbantu anda jg.

2) tarik rkn2 anda yg tdk terpilih sbg board2. dan pesanan kpd yg tdk terpilih sesungguhnye ada hikmah anda tdk terpilih kerna anda dipilih Allah utk membantu rkn2 yg terpilih sbg board di mana mereka sgt memerlukakn skgn n bantuan anda utk menggalas tgsn yg berat..keikhlasan sgt penting duhai adk2ku..


3) yakinlah bahwe ini merupakan medan anda mengutip ilmu, skill dan pengajaran bersama bkn utk menunjuk siapa yg lbh hbt@ batch mane yg lbh hbt pimpinannya.


4) percaya pd diri anda yg anda merupakan ketua bg tiap2 post yg dilantik.carilah senior2 anda utk mendptkn nasihat dan pandangan.


5) dlm pimpinan terkadang anda mgkn berksr@ tergurau lbh berhati2lah dan mhn maaf @ maafknlah rkn anda. tegurilah die dgn care yg berhikmah.
Sekian dari sy, slmt berjuang smue :)
 tiada kata pilihan terakhir2..klu nak diikutkan saya dipilih jadi ketua atas pilihan yg keberapa pon x pasti..jadi tiada ape yg perlu dibangga atau sedih andai dipilih atau tdk terpilih.. klu dipilih sudah 'takdir' Allah yg terlaksana.. =)





Abg Azhar Joha (ex- Vice President 10/11)
Tahniah kpd new line-up management board of Inspire atas perlantikan anda..semoga dpt mnjalankan tugas dgn pnuh amanah dan dedikasi disamping meneruskan perjuangan dakwah ini insyaAllah.. Takbir!! 

Tingkatkan prestasi, kurangkan kontroversi.. Majulah Inspire untuk negara!!



Kak Ummi Maryam Djusman
Congrates!


Abg Azizan Abu Bakar (ex- President)
sorry x dapat hadir AGM coz ade kerje lain..tahniah kepada saf kepimpinan yang lama dan baru..yang lama,anda telah melaksanakannya..yang baru,anda penyambung perjuangan..chayok2 ^_^

Afnan (Biro Dakwah & Tarbiyyah 10)
tahniah...!!

Abg Fauzan (ex- Financial Controller 10/11)
tahniah 2 all new line up!! all the best~!!!


Abg Hakim (ex- President)
semoga peralihan ini membawa nafas semangat baru, istiqamah, inspirasi, pengajaran dan seribu kenangan terindah untuk yg lama dan baru. Jgnlah jadikan perkara lepas yg baik & buruk, makin melemahkn kita, tetapi sebagai batu asas, utk menjadi yg lebih teguh. Allah telah menyediakan trbaik utk hamba2Nya, selagi dia selalu mendekatiNya..


Kak Dinie (ex- Secretary General 09/10)
tahniah adik2 yg terpilih menerajui kelab Inspire..jlnkan tanggungjawab anda dgn baik..all da best!!!^___^


Abg Najib
tahniah buat pimpinan baru & lama...moga anda smua dirahmati krn mnyambung tugas rasul...mmbawa rahmat ke sluruh alam...all the best!


Kak Rose (ex- Financial Controller)
Congrats to new line up INSPIRE!!! Sorry x dapat join..KL x cuti..ape pon..All The Best..HIDUP INSPIRE!!!! 
P/S: Jaga duet leklok....hehehe

Kak Jiha (Advisor of MOdule Training 09/10)
moge Allah berkati perjuangan kite semue..amiin..yg plg penting, jawatan bkn utk dibanggakan, tapi utk dijalankan sebaik mungkin , a point to be remembered..^_^

Kak Fatin Nadzirah (ex- VP2 10/11)
 yg di atas xsemestinya superior dr yg di bawah..semua saling melengkapi...ingat tu...Congrats!
:)


Kak Aimi 
tahniah adik2 semua :)


Adk Amirul Mukminin 11
mabruk alaikum..


Adk Jannah Malik 11
congartes!!!!!!!all da bez 4 the new tenure


Kak Nisa' (Head D& T)
Really appreciate korang punya efforts. Semoga Allah permudahkan segala urusan kalian, insyaallah.. :)

Kak Fira ( ex- Head of R&D 09/10)
Tahniah to all new Management Board Inspire.. Smoga amanah yg diberi akan digalas dgn penuh tanggungjawab. 
For Management Board yg baru turun tahta, tahniah juga! Anda telah melakukan yg terbaik.. i'm proud of u! fuhhhhhh....lega kan?? hehehe
Smoga Inspire terus berkembang dan maju =)







Abg Kamil Hady (ex- President 10/11)


Tahniah..!! Honestly, mmg sukar buat pilihan. Ambil masa & perbincangan yang cukup lama. Semuanya hebat2. Korang suma mmg layak. Buat yg terbaik ye. Sama2 kita tlg masyarakat yg memerlukan bantuan. You'll be a good leader. I'Allah. Harap ukhwah antara board lama & baru akn terus kukuh. Klu perlukan bantuan, pandangan, etc, board lama sedia membantu..  Pesanan abg, jga ikhtilat, muamalat lelaki & perempuan. Tahniah semua....!!




Kak Izyan Farhana (ex- ATM 2 10/11)


Tahniah..!! Jgn rsa x layak. Klu rs x layak, cuba layakkan. Jaga ukhwah, betulkan mind setting, jgn riak & takabbur. 
Tanggungjawab kena tanggung bnyk2, krn kita kena jwb bnyk2. Klu bkn skrg bila lagi, klu bkn korang siapa lagi.=)



*****dan bnyk lg kata2 semangat dari senior2...******


semoga segala keputusan ini kami harapkan dapat membawa INSPIRE lebih maju kehadapan.. INSYAALLAH..! 

SALAM PERJUANGAN...


Jazakallahu khairan kathira....











6+6=12

سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


SPECIAL ONLY FOR U….

[060612] SELAMAT HARI LAHIR………..…
Happy Birthday to you…~
Happy Birthday to you…~
Happy Birthday to you…~
Semoga dikurniakan iman yang sempurna,
akhlak yang terpuji,
pekerti yang mulia,
umur yang bermanafaat,
rezeki yang halal,
ilmu yang berguna,
jodoh yang membahagiakan,
hidup yang dirahmati di dunia dan akhirat.
Semoga hidup terus berbakti dan diberkati Allah. Moga berjaya dunia dan akhirat. Amin Ya Allah.
Setiap manusia diberi pelbagai dugaan dan rintangan. Diharapkan awk berjaya menempuhi cabaran tersebut dengan bimbingan dari Iman yang kental. Insya Allah.

P/S: TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA…MAAF ATAS SEGALA SALAH SILAP. NICE TO MEET U… MOGA IMPIAN JADI KENYATAAN SUATU HARI NANTI..I'ALLAH...AMEEN...


Sunday, October 16, 2011

:+: REDHA DENGAN KETENTUAN ILAHI:+:

Dalam derita ada bahgia 
Dalam gembira mungkin terselit duka
 
Tak siapa tahu, tak siapa pinta
 
ujian bertamu...


Bibir mudah mengucap sabar
tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir terimalah dengan hati terbuka
walau tersiksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur
setiap kali ujian menjelma
itu jelas membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
rintihanmu berpanjangan
bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
segala ujian diberi

Maha bersyukurlah selalu.....

Thursday, October 6, 2011

KELEBIHAN SURAH AN- NAS & AL- FALAQ


Salam.. Ingin berkongsi tentang KELEBIHAN SURAH AN- NAS & AL- FALAQ.... Banyak kelebihannya... Selamat BERAMAL...=))
1.  Menolak gangguan jin, syaitan, sihir, was-was dan segala kejahatan.
2.  Di baca sebelum tidur 3 kali (3 Qul) dan di tiup ke tangan dan di sapukan ke seluruh badan kecuali kaki dan kemaluan akan terhindar dati segala perkara yang buruk.
3.  Di turunkan Surah ini kerana Rasulullah s.a.w memohon pada Allah ayat pelindung maka di kurniakan oleh Allah Surah ini.
4. Di baca pada air garam dan di sapu pada badan yang terkena sengatan binatang bisa.
5. Di baca 41 kali selama 3, 5 atau 7 hari berturut turut akan sembuh dari sihir dan santau dengan izin Allah.
6.  Jika sesat terutama malam gelap gelita di baca / di ulang membaca Surah ini akan di tunjukkan jalan oleh Allah.

Friday, September 30, 2011

::RAHSIA SOLAT 5 WAKTU::


 Assalamualaikum.....
Saya ingin berkongsi tentang RAHSIA SOLAT 5 WAKTU...
Renung2kanlah.....
Selamat Beramal...=)

Ali bin Abi Talib r.a. berkata,
"Sewaktu Rasullullah saw duduk bersama para sahabat Muhajirin dan Ansar, maka dengan tiba-tiba datanglah satu rombongan orang-orang Yahudi lalu berkata, 'Ya Muhammad, kami hendak bertanya kepada kamu kalimat-kalimat yang telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa a.s. yang tidak diberikan kecuali kepada para Nabi utusan Allah atau malaikat muqarrab.

' Lalu Rasullullah saw bersabda, 'Silakan bertanya.'

Berkata orang Yahudi, 'Sila terangkan kepada kami tentang 5 waktu yang diwajibkan oleh Allah ke atas umatmu.'

"Sabda Rasullullah saw, 'Sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari, maka bertasbihlah segala sesuatu kepada Tuhannya.

Sembahyang Asar itu ialah saat ketika Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi.

Sembahyang Maghrib itu adalah saat Allah menerima taubat Nabi Adam a.s. Maka setiap mukmin yang bersembahyang Maghrib dengan ikhlas dan kemudian dia berdoa meminta sesuatu pada Allah maka pasti Allah akan mengkabulkan permintaannya.

Sembahyang Isyak itu ialah sembahyang yang dikerjakan oleh para Rasul sebelumku.
Sembahyang Subuh adalah sebelum terbit matahari. Ini kerana apabila matahari terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan di situ sujudnya setiap orang kafir.'

Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah saw, lalu mereka berkata, 'Memang benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.
Katakanlah kepada kami apakah pahala yang akan didapati oleh orang yang sembahyang.

' Rasullullah saw bersabda, 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sembahyang yang pertengahan.

Sembahyang Zuhur, pada saat itu nyalanya neraka Jahanam. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang pada ketika itu akan diharamkan ke atasnya wap api neraka Jahanam pada hari Kiamat.'

Sabda Rasullullah saw lagi, 'Manakala sembahyang Asar, adalah saat di mana Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir.'

Selepas itu Rasullullah saw membaca ayat yang bermaksud, 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sekali sembahyang yang pertengahan.

Sembahyang Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam a.s. diterima. Seorang mukmin yang ikhlas mengerjakan sembahyang Maghrib kemudian meminta sesuatu daripada Allah, maka Allah akan perkenankan.'

Sabda Rasullullah saw, 'Sembahyang Isyak (atamah). Katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan sembahyang Isyak berjamaah, Allah SWT haramkan dirinya daripada terkena nyala api neraka dan diberikan kepadanya cahaya untuk menyeberangi Titian Sirath.'

Sabda Rasullullah saw seterusnya, 'Sembahyang Subuh pula, seseorang mukmin yang mengerjakan sembahyang Subuh selama 40 hari secara berjamaah, diberikan kepadanya oleh Allah SWT dua kebebasan iaitu:
                     a) Dibebaskan daripada api neraka.
                     b) Dibebaskan dari nifaq.

"Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan daripada Rasullullah saw, maka mereka berkata,
'Memang benarlah apa yang kamu katakan itu wahai Muhammad (saw).
Kini katakan pula kepada kami semua, kenapakah Allah SWT mewajibkan puasa 30 hari ke atas umatmu?'

Sabda Rasullullah saw, 'Ketika Nabi Adam memakan buah pohon khuldi yang dilarang, lalu makanan itu tersangkut dalam perut Nabi Adam a.s. selama 30 hari. Kemudian Allah SWT mewajibkan ke atas keturunan Adam a.s. berlapar selama 30 hari. Sementara diizin makan di waktu malam itu adalah sebagai kurnia Allah SWT kepada makhluk-Nya.'
Kata orang Yahudi lagi,'Wahai Muhammad, memang benarlah apa yang kamu katakan itu.
Kini terangkan kepada kami mengenai ganjaran pahala yang diperolehi daripada berpuasa itu.'

Sabda Rasullullah saw, 'Seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan ikhlas kepada Allah SWT, dia akan diberikan oleh Allah SWT 7 perkara:
                    a) Akan dicairkan daging haram yang tumbuh dari badannya (daging yang tumbuh daripada makanan yang haram).
                    b) Rahmat Allah sentiasa dekat dengannya.
                   c) Diberi oleh Allah sebaik-baik amal.
                   d) Dijauhkan daripada merasa lapar dan dahaga.
                    e) Diringankan baginya siksa kubur (siksa yang amat mengerikan).
                   f)   Diberikan cahaya oleh Allah SWT pada hari Kiamat untuk menyeberang Titian Sirath.
                   g) Allah SWT akan memberinya kemudian di syurga.'

Kata orang Yahudi, 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.
Katakan kepada kami kelebihanmu di antara semua para nabi.'

Sabda Rasullullah saw, 'Seorang nabi menggunakan doa mustajabnya untuk membinasakan umatnya, tetapi saya tetap menyimpankan doa saya (untuk saya gunakan memberi syafaat kepada umat saya di hari kiamat).'

Kata orang Yahudi, 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.
Kini kami mengakui dengan ucapan Asyhadu Alla illaha illallah, wa annaka Rasulullah (kami percaya bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan engkau utusan Allah).'


Peringatan !!!
"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (Surah Al-Baqarah: ayat 155)

 "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya." (Surah Al-Baqarah: ayat 286)


APASAL LAAAA ENGKAU MALAS SEMBAHYANG??

Apasal la engkau malas sembahyang,
Tuhan kasi engkau jasad siap dengan bayang-bayang,
Bukan ke lebih berubtung daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam siang……..

Apasal laengkau malas sembahyang,
Kerja dah best keluarga pun dah senang,
Negara pun dah aman tidak lagi hidup berdagang,
Takkan lima minit lima waktu kau tak boleh luang……….

Apasal la engkau malas sembahyang,
Tuhan kasi otak supaya engkau tak bengang,
Tuhan kasi ilmu berfikir susah senang,
Tuhan kasi nikmat kenapa engkau tak kenang???????

Kenapa la engkau malas sembahyang,
Main bola engkau sanggup sampai petang,
Beli tiket engkau sanggup beratur panjang,
Apa engkau ingat masuk syurga boleh hutang??????????????

Apasal la engkau malas sembahyang,
Engkau kena ingat umur kita bukannya panjang,
Pagi kita sihat, petang boleh kejang,
Nanti dalam kubur kena balun sorang-sorang………..

Apasal la engkau malas sembahyang,
Siksa neraka cubalah engkau bayang,
Perjalanan akhirat memanglah terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh halang!!!!!!!!!!!
Ingatlah wahai rakan dan taulan,
Sematkan kata-kata ini di hati wahai kawan,
Fikirkan sejenak pada orang-orang tua berpesan,
Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan……..


Friday, December 30, 2011

[CEBISAN KENANGAN]

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 6:48 AM 0 comments
Ukhwah yang terbina persis sekuntum bunga
Meski pun kini kita terpisah demi kasih-Nya
Namun cebisan kenangan kita
Sentiasa bermain di bayangan mata
Detik waktu yg berlalu
Menjadi memori kau dan aku
Sewaktu kita bersama saling setia menimba ilmu
Tanpa mengenal erti penat jemu
Ingatkah kau lagi
Kita bersama memijak onak duri
Ditanah gersang mengutip semangat suci
Kini segalanya tersurat dalam sanubari

Bersabarlah dengan ketentuan-Nya
Ada rahmat yang tersembunyi
Bertemu berpisah kerana Allah
Lumrah kehidupan insan beriman
Moga saat nan indah
Ku harap berulang lagi
Tajuk Nasyid : Cebisan Kenangan
Artis : Amar
Album : Kiasan Naluri

Monday, December 26, 2011

[PEREMPUAN VS LELAKI]

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 4:53 AM 0 comments
PEREMPUAN DAN LELAKI..............

perempuan di uji di dunia..
kena pakai tudung
kena pakai stokin
kena tutup aurat... dengan sempurna
kena banyak fitnah
kena taat perintah suami
kena menjaga maruah diri
tak boleh berlebihan dalam berhias

di akhirat...

sabar + redha = insyaAllah syurga menanti

lelaki di beri kemudahan di dunia....
tak payah pakai tudung
tak payah pakai stokin
aurat senang di jaga
tak risau dengan fitnah
mudah nak buat apa saja

di akhirat...
tanggung dosa diri sendiri
dosa isteri
dosa anak2
dosa tgnjawab yg tak di buat
dosa tak beri nafkah
dosa tak menjaga pandangan
dosa adik2
dosa sesama manusia
dosa tak solat
dan lain2....

sabar + redha belum cukup kerana lelaki akan ditanya tanggngjawab mereka di buat atau tidak di dunia..

kalau melakukan tanggungjawab dengan baik = insyAllah syurga menanti

itulah kelebihan yg Allah berikan...lelaki dan perempuan masing2 ada kelebihan dan Allah itu maha adil....janganlah kita merungut dan tidak redha atas apa yg dah ditentukan oleh kita...apa yang kita ada..itulah yg terbaik buat kita yg Allah ciptakan..bersykurlah :)
INSYA-ALLAH

AMANAH VS ANUGERAH

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 4:09 AM 0 comments


[ANNUAL GENERAL MEETING INSPIRE CLUB, SESSION 11/12]


Salam tahniah & takziah....


Pertama sekali, tahukah anda apa itu INSPIRE CLUB? OK.. Saya cite sikit pasal INSPIRE.....>>>



INSPIRE club is about motivational programmes for teenagers with disciplinary problems and juvenile inmates in Kajang Prison.  Senang cite, Club fasalitor yang selalu wat program kt sekolah... Fokus program tuk  pelajar2 bermasalah dan Club ni jugak ada turun wat program kt Penjara Kajang. 

>>>Nak cita pasal AGM sebenarnya ni...OK...


Alhamdulillah pada 12 Disember yang lepas telah selesai diadakan Annual General Meeting bagi tahun 2011. Program ini bertujuan untuk mengimbas kembali perjalanan Kelab Inspire sepanjang sesi 2011/2012.  Program ini dimulakan dengan ucapan presiden Kelab Inspire bagi Sesi 2011/2012 dan seterusnya membentangkan laporan tahunan Kelab Inspire. 


Majlis kemudiannya diteruskan dengan pelantikan baru bagi barisan kepimpinan Kelab Inspire untuk sesi 2011/2012. MasyaAllah... Allahu Akhbar... Inilah barisan kepimpinan baru Inspire Club...


New line up for the Management Board of Inspire Club Session 2011/2012

President: Raed
VP 1 : Kamil 
VP 2 : Kak Hajar 
Secretary General : Afrah 
Secretary 1 : Razifah
Secretary 2 :Awatif
FC 1 : Syakila
FC 2 : Fida
Head of R&D : Amalina
Asst Head of R&d : Shikin
Head of Advisor Training & Module : Ruqayyah
Asst Head of Advisor Training & Module : Kak Ain
Head of Da'wah & Tarbiyyah : Abg Syazwan

Asst Head of Da'wah & Tarbiyyah: Sidi
Head of Public Relations : Afifah
Asst Head of Public Relations : Fatin Nadhirah
Head of Entrepreneurship, Support Services & Welfare : Izzah Zulkhairi
Asst Head of Entrepreneurship, Support Services & Welfare : Fateh
Head of Info & Publication : Aziah
Asst Head of Info & Publication : Atikah 


Congrats to all. Thanx to all seniors for giving us trust to shoulder this responsibility. InsyaALLAH we will try our best in order to achieve our club's mission n vision.



Ya Allah...segala macam perasaan dan persoalan wujud dalam benak ini... Adakah aku mampu memikul tanggungjawab yang diamanahkan ini... Aku memohon padamu YaAllah...Permudahkanlah segala urusanku.. Aku tak minta jawatan ini semua.. Tanpa disangka2 aku diamanahkan memikul tanggungjawab ini.. Rasa sesak nafas memikirkannya... Hnya Tuhan yang tahu...


Pada suatu hari aku terjumpa sebuah hadith yang berbunyi:
Rasulullah pernah mengingatkan kita supaya jangan didambakan jawatan, usah ditagihkan kedudukan kerana jika ia terjadi, Allah akan bebankannya dengan perkara yang lebih berat. Sebaliknya jika amanah itu diberikan kepada kita tanpa kita memintanya, maka Allah akan bantu kita untuk menyempurnakan amanah berkenaan.



I'Allah...Peluang ini saya akan gunakan sebaiknya dan alhamdulillah berkat usaha dan pertolongan saya menjadi diri saya yang sekarang ini jauh berbeza dengan diri saya yang dahulu.
Ingat!. Memegang jawatan adalah satu amanah dan tanggungjawab! Semua ini akan ditanya didepan Allah apa yang telah kita lakukan baik atau sebaliknya.
Namun begitu, manusia tentunya tidak sempurna dalam semua perkara. Oleh sebab itu, jawatan yang dipegang akan berusaha sebaiknya untuk menyempurnakan amanah yang diberi, biarpun ada sedikit kekurangan di sana sini. Jelasnya, usahlah kita perlihatkan kelemahan itu sebagai kesalahan yang tidak boleh dimaafkan. Maafkan dan perbaikilah seadanya.
Kpd senior2 INSPIRE CLUB: Jangan jemu untuk mencurahkan ilmu kalian kpd kami junior2 yang baru mengenal erti management board. Kami sangat2 memerlukan tunjuk ajar dan perkongsian ilmu dari kakak2 dan abang2 sekalian.. I'Allah.. akan kami laksanakan amanah yang dipertanggungjawabkan dengan sebaiknya demi membantu masyarakat sekeliling yang memerlukan... Doakan agar segalanya dipermudahkan...Ameen Ya Rabb...
Disini ada beberapa ucapan yang tanpa henti2 memberi semangat dan nasihat:
Abg Umar (ex-President 09/11)
Tahniah buat adk2 pimpinan baru! :) smge anda smue blh menggalas tugasan dan tgjwb dgn adil dan ikhlas.. secebis nasihat dari abg yg tdklah sehebat mane tp cume blh share skt exp with u all.. 

1) anggaplah anda dipilih oleh Allah utk tgsn tersebut, lakukan dgn sbaik mgkn. percayelah bahwe jike anda menolong dijln Allah, Allah akan menyayangi dan mbantu anda jg.

2) tarik rkn2 anda yg tdk terpilih sbg board2. dan pesanan kpd yg tdk terpilih sesungguhnye ada hikmah anda tdk terpilih kerna anda dipilih Allah utk membantu rkn2 yg terpilih sbg board di mana mereka sgt memerlukakn skgn n bantuan anda utk menggalas tgsn yg berat..keikhlasan sgt penting duhai adk2ku..


3) yakinlah bahwe ini merupakan medan anda mengutip ilmu, skill dan pengajaran bersama bkn utk menunjuk siapa yg lbh hbt@ batch mane yg lbh hbt pimpinannya.


4) percaya pd diri anda yg anda merupakan ketua bg tiap2 post yg dilantik.carilah senior2 anda utk mendptkn nasihat dan pandangan.


5) dlm pimpinan terkadang anda mgkn berksr@ tergurau lbh berhati2lah dan mhn maaf @ maafknlah rkn anda. tegurilah die dgn care yg berhikmah.
Sekian dari sy, slmt berjuang smue :)
 tiada kata pilihan terakhir2..klu nak diikutkan saya dipilih jadi ketua atas pilihan yg keberapa pon x pasti..jadi tiada ape yg perlu dibangga atau sedih andai dipilih atau tdk terpilih.. klu dipilih sudah 'takdir' Allah yg terlaksana.. =)





Abg Azhar Joha (ex- Vice President 10/11)
Tahniah kpd new line-up management board of Inspire atas perlantikan anda..semoga dpt mnjalankan tugas dgn pnuh amanah dan dedikasi disamping meneruskan perjuangan dakwah ini insyaAllah.. Takbir!! 

Tingkatkan prestasi, kurangkan kontroversi.. Majulah Inspire untuk negara!!



Kak Ummi Maryam Djusman
Congrates!


Abg Azizan Abu Bakar (ex- President)
sorry x dapat hadir AGM coz ade kerje lain..tahniah kepada saf kepimpinan yang lama dan baru..yang lama,anda telah melaksanakannya..yang baru,anda penyambung perjuangan..chayok2 ^_^

Afnan (Biro Dakwah & Tarbiyyah 10)
tahniah...!!

Abg Fauzan (ex- Financial Controller 10/11)
tahniah 2 all new line up!! all the best~!!!


Abg Hakim (ex- President)
semoga peralihan ini membawa nafas semangat baru, istiqamah, inspirasi, pengajaran dan seribu kenangan terindah untuk yg lama dan baru. Jgnlah jadikan perkara lepas yg baik & buruk, makin melemahkn kita, tetapi sebagai batu asas, utk menjadi yg lebih teguh. Allah telah menyediakan trbaik utk hamba2Nya, selagi dia selalu mendekatiNya..


Kak Dinie (ex- Secretary General 09/10)
tahniah adik2 yg terpilih menerajui kelab Inspire..jlnkan tanggungjawab anda dgn baik..all da best!!!^___^


Abg Najib
tahniah buat pimpinan baru & lama...moga anda smua dirahmati krn mnyambung tugas rasul...mmbawa rahmat ke sluruh alam...all the best!


Kak Rose (ex- Financial Controller)
Congrats to new line up INSPIRE!!! Sorry x dapat join..KL x cuti..ape pon..All The Best..HIDUP INSPIRE!!!! 
P/S: Jaga duet leklok....hehehe

Kak Jiha (Advisor of MOdule Training 09/10)
moge Allah berkati perjuangan kite semue..amiin..yg plg penting, jawatan bkn utk dibanggakan, tapi utk dijalankan sebaik mungkin , a point to be remembered..^_^

Kak Fatin Nadzirah (ex- VP2 10/11)
 yg di atas xsemestinya superior dr yg di bawah..semua saling melengkapi...ingat tu...Congrats!
:)


Kak Aimi 
tahniah adik2 semua :)


Adk Amirul Mukminin 11
mabruk alaikum..


Adk Jannah Malik 11
congartes!!!!!!!all da bez 4 the new tenure


Kak Nisa' (Head D& T)
Really appreciate korang punya efforts. Semoga Allah permudahkan segala urusan kalian, insyaallah.. :)

Kak Fira ( ex- Head of R&D 09/10)
Tahniah to all new Management Board Inspire.. Smoga amanah yg diberi akan digalas dgn penuh tanggungjawab. 
For Management Board yg baru turun tahta, tahniah juga! Anda telah melakukan yg terbaik.. i'm proud of u! fuhhhhhh....lega kan?? hehehe
Smoga Inspire terus berkembang dan maju =)







Abg Kamil Hady (ex- President 10/11)


Tahniah..!! Honestly, mmg sukar buat pilihan. Ambil masa & perbincangan yang cukup lama. Semuanya hebat2. Korang suma mmg layak. Buat yg terbaik ye. Sama2 kita tlg masyarakat yg memerlukan bantuan. You'll be a good leader. I'Allah. Harap ukhwah antara board lama & baru akn terus kukuh. Klu perlukan bantuan, pandangan, etc, board lama sedia membantu..  Pesanan abg, jga ikhtilat, muamalat lelaki & perempuan. Tahniah semua....!!




Kak Izyan Farhana (ex- ATM 2 10/11)


Tahniah..!! Jgn rsa x layak. Klu rs x layak, cuba layakkan. Jaga ukhwah, betulkan mind setting, jgn riak & takabbur. 
Tanggungjawab kena tanggung bnyk2, krn kita kena jwb bnyk2. Klu bkn skrg bila lagi, klu bkn korang siapa lagi.=)



*****dan bnyk lg kata2 semangat dari senior2...******


semoga segala keputusan ini kami harapkan dapat membawa INSPIRE lebih maju kehadapan.. INSYAALLAH..! 

SALAM PERJUANGAN...


Jazakallahu khairan kathira....











6+6=12

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 1:39 AM 0 comments
سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


SPECIAL ONLY FOR U….

[060612] SELAMAT HARI LAHIR………..…
Happy Birthday to you…~
Happy Birthday to you…~
Happy Birthday to you…~
Semoga dikurniakan iman yang sempurna,
akhlak yang terpuji,
pekerti yang mulia,
umur yang bermanafaat,
rezeki yang halal,
ilmu yang berguna,
jodoh yang membahagiakan,
hidup yang dirahmati di dunia dan akhirat.
Semoga hidup terus berbakti dan diberkati Allah. Moga berjaya dunia dan akhirat. Amin Ya Allah.
Setiap manusia diberi pelbagai dugaan dan rintangan. Diharapkan awk berjaya menempuhi cabaran tersebut dengan bimbingan dari Iman yang kental. Insya Allah.

P/S: TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA…MAAF ATAS SEGALA SALAH SILAP. NICE TO MEET U… MOGA IMPIAN JADI KENYATAAN SUATU HARI NANTI..I'ALLAH...AMEEN...


Sunday, October 16, 2011

:+: REDHA DENGAN KETENTUAN ILAHI:+:

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 5:29 AM 0 comments
Dalam derita ada bahgia 
Dalam gembira mungkin terselit duka
 
Tak siapa tahu, tak siapa pinta
 
ujian bertamu...


Bibir mudah mengucap sabar
tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir terimalah dengan hati terbuka
walau tersiksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur
setiap kali ujian menjelma
itu jelas membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
rintihanmu berpanjangan
bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
segala ujian diberi

Maha bersyukurlah selalu.....

Thursday, October 6, 2011

KELEBIHAN SURAH AN- NAS & AL- FALAQ

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 3:55 AM 0 comments

Salam.. Ingin berkongsi tentang KELEBIHAN SURAH AN- NAS & AL- FALAQ.... Banyak kelebihannya... Selamat BERAMAL...=))
1.  Menolak gangguan jin, syaitan, sihir, was-was dan segala kejahatan.
2.  Di baca sebelum tidur 3 kali (3 Qul) dan di tiup ke tangan dan di sapukan ke seluruh badan kecuali kaki dan kemaluan akan terhindar dati segala perkara yang buruk.
3.  Di turunkan Surah ini kerana Rasulullah s.a.w memohon pada Allah ayat pelindung maka di kurniakan oleh Allah Surah ini.
4. Di baca pada air garam dan di sapu pada badan yang terkena sengatan binatang bisa.
5. Di baca 41 kali selama 3, 5 atau 7 hari berturut turut akan sembuh dari sihir dan santau dengan izin Allah.
6.  Jika sesat terutama malam gelap gelita di baca / di ulang membaca Surah ini akan di tunjukkan jalan oleh Allah.

Friday, September 30, 2011

::RAHSIA SOLAT 5 WAKTU::

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 2:28 AM 0 comments

 Assalamualaikum.....
Saya ingin berkongsi tentang RAHSIA SOLAT 5 WAKTU...
Renung2kanlah.....
Selamat Beramal...=)

Ali bin Abi Talib r.a. berkata,
"Sewaktu Rasullullah saw duduk bersama para sahabat Muhajirin dan Ansar, maka dengan tiba-tiba datanglah satu rombongan orang-orang Yahudi lalu berkata, 'Ya Muhammad, kami hendak bertanya kepada kamu kalimat-kalimat yang telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa a.s. yang tidak diberikan kecuali kepada para Nabi utusan Allah atau malaikat muqarrab.

' Lalu Rasullullah saw bersabda, 'Silakan bertanya.'

Berkata orang Yahudi, 'Sila terangkan kepada kami tentang 5 waktu yang diwajibkan oleh Allah ke atas umatmu.'

"Sabda Rasullullah saw, 'Sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari, maka bertasbihlah segala sesuatu kepada Tuhannya.

Sembahyang Asar itu ialah saat ketika Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi.

Sembahyang Maghrib itu adalah saat Allah menerima taubat Nabi Adam a.s. Maka setiap mukmin yang bersembahyang Maghrib dengan ikhlas dan kemudian dia berdoa meminta sesuatu pada Allah maka pasti Allah akan mengkabulkan permintaannya.

Sembahyang Isyak itu ialah sembahyang yang dikerjakan oleh para Rasul sebelumku.
Sembahyang Subuh adalah sebelum terbit matahari. Ini kerana apabila matahari terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan di situ sujudnya setiap orang kafir.'

Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah saw, lalu mereka berkata, 'Memang benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.
Katakanlah kepada kami apakah pahala yang akan didapati oleh orang yang sembahyang.

' Rasullullah saw bersabda, 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sembahyang yang pertengahan.

Sembahyang Zuhur, pada saat itu nyalanya neraka Jahanam. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang pada ketika itu akan diharamkan ke atasnya wap api neraka Jahanam pada hari Kiamat.'

Sabda Rasullullah saw lagi, 'Manakala sembahyang Asar, adalah saat di mana Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir.'

Selepas itu Rasullullah saw membaca ayat yang bermaksud, 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sekali sembahyang yang pertengahan.

Sembahyang Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam a.s. diterima. Seorang mukmin yang ikhlas mengerjakan sembahyang Maghrib kemudian meminta sesuatu daripada Allah, maka Allah akan perkenankan.'

Sabda Rasullullah saw, 'Sembahyang Isyak (atamah). Katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan sembahyang Isyak berjamaah, Allah SWT haramkan dirinya daripada terkena nyala api neraka dan diberikan kepadanya cahaya untuk menyeberangi Titian Sirath.'

Sabda Rasullullah saw seterusnya, 'Sembahyang Subuh pula, seseorang mukmin yang mengerjakan sembahyang Subuh selama 40 hari secara berjamaah, diberikan kepadanya oleh Allah SWT dua kebebasan iaitu:
                     a) Dibebaskan daripada api neraka.
                     b) Dibebaskan dari nifaq.

"Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan daripada Rasullullah saw, maka mereka berkata,
'Memang benarlah apa yang kamu katakan itu wahai Muhammad (saw).
Kini katakan pula kepada kami semua, kenapakah Allah SWT mewajibkan puasa 30 hari ke atas umatmu?'

Sabda Rasullullah saw, 'Ketika Nabi Adam memakan buah pohon khuldi yang dilarang, lalu makanan itu tersangkut dalam perut Nabi Adam a.s. selama 30 hari. Kemudian Allah SWT mewajibkan ke atas keturunan Adam a.s. berlapar selama 30 hari. Sementara diizin makan di waktu malam itu adalah sebagai kurnia Allah SWT kepada makhluk-Nya.'
Kata orang Yahudi lagi,'Wahai Muhammad, memang benarlah apa yang kamu katakan itu.
Kini terangkan kepada kami mengenai ganjaran pahala yang diperolehi daripada berpuasa itu.'

Sabda Rasullullah saw, 'Seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan ikhlas kepada Allah SWT, dia akan diberikan oleh Allah SWT 7 perkara:
                    a) Akan dicairkan daging haram yang tumbuh dari badannya (daging yang tumbuh daripada makanan yang haram).
                    b) Rahmat Allah sentiasa dekat dengannya.
                   c) Diberi oleh Allah sebaik-baik amal.
                   d) Dijauhkan daripada merasa lapar dan dahaga.
                    e) Diringankan baginya siksa kubur (siksa yang amat mengerikan).
                   f)   Diberikan cahaya oleh Allah SWT pada hari Kiamat untuk menyeberang Titian Sirath.
                   g) Allah SWT akan memberinya kemudian di syurga.'

Kata orang Yahudi, 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.
Katakan kepada kami kelebihanmu di antara semua para nabi.'

Sabda Rasullullah saw, 'Seorang nabi menggunakan doa mustajabnya untuk membinasakan umatnya, tetapi saya tetap menyimpankan doa saya (untuk saya gunakan memberi syafaat kepada umat saya di hari kiamat).'

Kata orang Yahudi, 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.
Kini kami mengakui dengan ucapan Asyhadu Alla illaha illallah, wa annaka Rasulullah (kami percaya bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan engkau utusan Allah).'


Peringatan !!!
"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (Surah Al-Baqarah: ayat 155)

 "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya." (Surah Al-Baqarah: ayat 286)


APASAL LAAAA ENGKAU MALAS SEMBAHYANG??

Apasal la engkau malas sembahyang,
Tuhan kasi engkau jasad siap dengan bayang-bayang,
Bukan ke lebih berubtung daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam siang……..

Apasal laengkau malas sembahyang,
Kerja dah best keluarga pun dah senang,
Negara pun dah aman tidak lagi hidup berdagang,
Takkan lima minit lima waktu kau tak boleh luang……….

Apasal la engkau malas sembahyang,
Tuhan kasi otak supaya engkau tak bengang,
Tuhan kasi ilmu berfikir susah senang,
Tuhan kasi nikmat kenapa engkau tak kenang???????

Kenapa la engkau malas sembahyang,
Main bola engkau sanggup sampai petang,
Beli tiket engkau sanggup beratur panjang,
Apa engkau ingat masuk syurga boleh hutang??????????????

Apasal la engkau malas sembahyang,
Engkau kena ingat umur kita bukannya panjang,
Pagi kita sihat, petang boleh kejang,
Nanti dalam kubur kena balun sorang-sorang………..

Apasal la engkau malas sembahyang,
Siksa neraka cubalah engkau bayang,
Perjalanan akhirat memanglah terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh halang!!!!!!!!!!!
Ingatlah wahai rakan dan taulan,
Sematkan kata-kata ini di hati wahai kawan,
Fikirkan sejenak pada orang-orang tua berpesan,
Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan……..