CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

GEMBIRAKAH ANDA?

Thursday, April 29, 2010

SANAH HELWAH~ HEPY BESDAY

Tanggal 30 April 2010, genaplah umurku 21 tahun. HAPPY BESDAY Afrah...SANAH HELWAH...SELAMAT HARI LAHIR..dan macam-macam lagi wishes yang aku terima...Wah..! sangat terharu...Isk3...Rakan2 sekolah masih ingat hari lahirku..Sangat2 terharu. Dah lost contact pun masih ingat hari lahirku..Mekasih semua..Semoga hidup kita semua diberkati olehNya. Ameen....

SELAMAT 'PENDEK' UMUR...! Duhai insani..sedetik berlalu selangkah kematian bertamu,semakin hari semakin meningkat usia, semakin pendek umur kita..carilah umur yang penuh barakah...bukan pada banyaknya kiraan atau lamanya kehidupan, tapi pada tingginya ilmu dan banyaknya amalan,pada siraman budi, jua pada taburan jasa...Asal Bumi bertiangkan langit,biar jasad berlapikkan tanah,usianya berterusan mengalir...Setengah abad kehidupan as- Syafie,beratus abad kitabnya dirujuki...SELAMAT ULANG TAHUN KELAHIRAN DAN SELAMAT 'PANJANG' UMOR!:-) Itulah mesej dari Ezzaty Saadah (M-16)...Mekasih Zatty...

Malangnya, tepat jam 12 am (30/4/10) juga merupakan hari yang amat menyedihkan..Isk3...Aku tertunggu- tunggu wish dari 'seseorang' tp tetap tiada...Hmm..adakah 'dia' terlupa? atau sengaja nak 'test' aku? atau memang 'dia' betul2 lupa??..dan macam2 lagi aku fikirkan. Orang lain yang aku tunggu tapi orang lain yang ingat..Isk3... Isk3...dengan tanpa disangka2 air mataku mengalir dan terus mengalir...SENSATIFnya aku.. Sangat terkilan. Sabar AFRAH.....Sabar...

Sabarlah hati...sabar ye...tp sangat2 sedih...sebab orang yang aku sayang wish lambat padahal bru je pas kol aku...isk3...'Dia' kata 'ralik' sembang...Dia ingat tapi ralik sembang dan xdak jam. Huhu...Boleh terima ke alasan 'dia' ek? Relevankah alasan itu?? Ya..mungkin betul dan mungkin salah... Mungkin 'dia' ingat awal lagi kot...Xpe la..'husnu dzon'...Kita kan kena bersangka baik pada orang...betul...betul..sangat betul.. Tp,sangat sedih..Isk...Isk...Sob...Sob...

Eh2, disamping itu, aku nk ucap bnyk2 trima kasih, tenkiu, syukron kpd ex- roomate last sem Yan, Amal, n Fifi dan juga Hanim 4 ur sweet present..Very nice...cantik...colour purple..my favourite colour..Mekasih tau... Jangan nakal2 ek korang...Mesti sunyi kan x dpt dgr suara 'kte' gelak kuat2?? hehe...

Banyak lagi nk aku coretkan kt sini tp cukuplah setakat ni dulu. Biarlah menjadi rahsia hatiku. Mana boleh exposekan sume..Huhu... Tapi aku mmg seorang yang sgt2 sensetif... Ye la...mst la sensatif ngn org yang kita sayang...Tol tak? Kan...kan...kan... Isk...

X pe la... Maaf la ek sbb post kt sini.. Tak tau nk luahkan kat sapa... So, kat sini je la aku luahkan.. Terubat sikit rasa sedih di hati ini. Mmm...mcm xdak perasaan pon ada...ntah la.. Dah pusing otak aku.. Dah la sok kena g jadi fasi kt Temerloh, Pahang. Macam xde mood je nak g. Ntah la... Nak balik jmpa mak, ayah, adik2, tok, tokwan n sume....sedih la... Klu kt umah mesti mak dah beli kek..Isk3.... Waaa.....air mataku terus mengalir laju....

Semuanye ade hikmah Afrah....!! Sabar................bisik hati kecilku.


Monday, April 26, 2010

AIR MATA RASULULLAH


"Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang Rasul. Apakah Jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur."
:: Ali 'Imran : 144 ::



Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang sakit," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.
Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?"
"Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru kali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya.
Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. "Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi.

"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril. Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.
Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku. "Badan Rasulullah mulai ding!n, kaki dan dada nya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku - peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu." Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan.

Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. "Ummatii, ummatii, ummatiii?" - "Umatku, umatku, umatku"

Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya?

Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.

Nasi sapa ni??


Jgnlah tamak...krn orang tamak selalu rugi...
Hehe...kenangan bersama nasi kt KL Central...
Kenangan oh kenangan...
Xde keje ni...saje je nk mnaip...

X NAK MEROKOK...!!


Kepada sesapa yang merokok...
Beli dan milikilah buku ini..
Sgt bgus bg sesiapa yg mnyedari...
Milikilah sekarang..!!
Sementara stok msih ada..
Insaflah...!!
Ingatlah orang yang TERsayang....

COMELNYERR...!!

BUAT TATAPAN SEMUA...

BIODATA RASULULLAH S.A.W

Nama penuh: Muhammad bin 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim

Nama bapa: 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim

Nama ibu: Aminah binti Wahab bin 'Abdul Manaf

Nama datuk: Syaibah bin Hâsyim dikenal dengan nama 'Abdul Muttalib

Nama Ibu susuan Rasulullah:
- Ibu susuan pertama Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab)
- Ibu susuan kedua Halimah binti Abu Zuaib As-Sa‘diah (lebih dikenali Halimah As-Sa‘diah. Suaminya bernama Abu Kabsyah)

Nama isteri pertama dan usia baginda berkahwin:
Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah pada 25 tahun

Nama anak-anak Rasulullah:
1. Qasim
2. Abdullah
3. Ibrahim
4. Zainab
5. Ruqaiyah
6. Ummi Kalthum
7. Fatimah Al-Zahra'
8. Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).[anak tiri Rasulullah]

Pengalaman bekerja Rasulullah:
• Semenjak kecil lagi, baginda telah mengembala kambing dan berniaga membantu bapa saudaranya.
• Abu Talib telah membawa baginda ke Syam (Syria) bagi membantunya berniaga.
• Apabila baginda telah agak dewasa, baginda telah mula menjalankan perdagangan baginda sendiri secara kecil-kecilan dan menjalankan perniagaan dengan menggunakan modal orang lain kerana baginda sedar bapa saudaranya bukanlah terdiri daripada orang yang berada dan beliau terpaksa menyara sebuah keluarga yang besar.
• Ketika baginda berusia dua puluh lima tahun, baginda telah pergi ke Syam untuk kali kedua bagi menjalankan perniagaan Sayidatina Khadijah. Bukti Rasulullah adalah seorang ketua keluarga yang patut dicontohi: Rasulullah merupakan seorang yang pengasih.
• Sebagai seorang suami, baginda sering membantu isteri menjalankan urusan rumah seperti memasak, menampal pakaian yang koyak, memmbersih rumah dan menjaga anak.
• Sebagai seorang bapa, baginda memberi pendidikan agama yang secukupnya dan menjadi seorang contoh yang baik kepada anak-anak.

Gelaran Al-Amin: Baginda merupakan seorang yang jujur, amanah dan budi pekerti. Perkataan dan perbuatan baginda sentiasa dipercayai sehingga baginda diberi gelaran al-Amin oleh masyarakat Arab Quraisy.

Sifat-sifat terpuji Rasulullah:
- Berkata benar (siddiq)
- Boleh dipercayai (amanah)
- Penyampai ajaran Islam (tabliq)
- Bijaksana (fatanah)

kepimpinan Rasulullah disebalik peristiwa banjir di kota Mekah ketika Rasulullah berusia 35thn: Kota Mekah telah dilanda banjir kilat yang menyebabkan dinding kaabah pecah dan runtuh. Kaum Quraisy telah membina semula bahagian yang runtuh. Kemudian timbul perbalahan antara ketua kaum Quraisy yang berebut untuk mengangkat dan meletakkan Hajar Aswad di penjuru sebelah timur bangunan kaabah. Perbalahan ini hampir menimbulkan peperangan. Rasulullah telah menjadi hakim bagi menentukan kedudukan Hajar Aswad dan secara tidak langsung Rasulullah telah meleraikan perbalahan antara ketua kaum Quraisy.

Peristiwa Rasulullah menerima wahyu:
- Wahyu pertama diterima Rasulullah pada hari isnin, 17 ramadan (6 ogos 610 M)
- Ketika itu Rasulullah berusia 40 tahun.
- Wahyu tersebut diterima baginda di Gua Hirak al-Jabar Nur.
- Surah al-Alaq, wahyu pertama yang berbunyi "Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (menulis, membaca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."
- Wahyu kedua, surah al-Muddasir (ayat 1-7) diturunkan di Bukit Nur berhampiran Makkah.
- Wahyu kedua ini menandakan pelantikan baginda sebagai Rasulullah atau pesuruh Allah.

Tokoh-tokoh awal memeluk Islam:
• Zaid bin Harithah (anak angkat nabi)
• Ali bin Abu Talib (sepupu nabi berusia 10 tahun)
• Khadijah binti Khuwailid (isteri nabi dan orang pertama memeluk Islam)
• Abu Bakar al-Siddiq (sahabat karib)

wahyu pertama yg diterima oleh Rasulullah, masanya dan usia Rasulullah:
- Wahyu pertama iaitu dari surah al-Alaq yang berbunyi "Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (menulis, membaca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."
- pada hari isnin, 17 ramadan (6 ogos 610 M)
- Berusia 40 tahun.

Keadaan Rasulullah ketika menerima wahyu:
Pada suatu ketika sedang dia bertafakkur itu datanglah malaikat kepadanya, lalu berkata: "Bacalah!" (Iqra'). Lalu Rasulullah menjawab; "Saya tidak pandai membaca." Lalu kata beliau: "Maka diambilnya aku dan dipagutnya sampai habis tenagaku. Kemudian dilepaskan¬nya aku dan dia berkata pula: "Bacalah!" Tetapi aku jawab: "Aku tidak pandai membaca!" Lalu dipagutnya pula aku sampai habis pula tenagaku.

Kemudian ditegakkannya aku baik-baik dan dikatakannya pula: "Bacalah!", yang ketiga kali, lalu berkatalah malaikat itu: "Bacalah dengan nama Tuhanmu yang telah menjadikan," sampai kepada ujung "Yang telah mengajarkan kepada manusia apa yang dia tidak tahu." Setelah sampai pada ujung ayat tersebut malaikat itu pun ghaiblah dan tinggallah beliau seorang diri dalam rasa kengerian.

Lalu beliau segera pulang kepada isterinya Khadijah. Lalu beliau berkata: "Selimutilah aku, selimutilah aku." (Zammiluuni, zammiluuni). Maka segeralah orang-orang dalam rumah menyelimuti beliau, sampai rasa dingin itu hilang. Lalu berkatalah beliau kepada Khadijah: "Hai Khadijah, apakah yang telah terjadi atas diriku ini?" Lalu beliau ceriterakan segala yang telah beliau alami itu, akhirnya beliau berkata: "Aku ngeri atas diriku."

SYAIR YANG MEMBERI SERIBU PENGERTIAN...

Hayatilah syair ini bg sesapa yg faham mksdnya...
krn sgt brguna sbgai pedoman hidup kita...
Renungilah bersama...:


فلسفة الحياة : لإليا أبى ماضى

أيهذا الشاكي وما بك داء كيف * تغدو إذا غدوت عليلا
وترى الشوك في الورود * وتعمى أن ترى فوقها الندى إكليلا
والذي نفسه بغير جمال * لا يرى في الوجود شيئا جميلا
فتمتع بالصبح وما دمت فيه * لا تخف أن يزول حتى يزولا
أدركت كنهها طيور الروابي * فمن العار أن تظل جهولا
تتغنى والصقر قد ملك الجو * عليها والصائدون السبيلا
تتغنى وعمرها بعض عام * أفتبكى وقد تعيش طويلا
فاطلب اللهو مثلما تطلب الأطيا * رعند الهجير ظلا ظليلا
وتعلم حب الطبيعة منها واترك * القال للورى والقيلا
أنت للأرض أولا وأخيرا * كنت ملكا أو كنت عبدا ذليلا

Thursday, April 29, 2010

SANAH HELWAH~ HEPY BESDAY

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 9:25 AM 0 comments
Tanggal 30 April 2010, genaplah umurku 21 tahun. HAPPY BESDAY Afrah...SANAH HELWAH...SELAMAT HARI LAHIR..dan macam-macam lagi wishes yang aku terima...Wah..! sangat terharu...Isk3...Rakan2 sekolah masih ingat hari lahirku..Sangat2 terharu. Dah lost contact pun masih ingat hari lahirku..Mekasih semua..Semoga hidup kita semua diberkati olehNya. Ameen....

SELAMAT 'PENDEK' UMUR...! Duhai insani..sedetik berlalu selangkah kematian bertamu,semakin hari semakin meningkat usia, semakin pendek umur kita..carilah umur yang penuh barakah...bukan pada banyaknya kiraan atau lamanya kehidupan, tapi pada tingginya ilmu dan banyaknya amalan,pada siraman budi, jua pada taburan jasa...Asal Bumi bertiangkan langit,biar jasad berlapikkan tanah,usianya berterusan mengalir...Setengah abad kehidupan as- Syafie,beratus abad kitabnya dirujuki...SELAMAT ULANG TAHUN KELAHIRAN DAN SELAMAT 'PANJANG' UMOR!:-) Itulah mesej dari Ezzaty Saadah (M-16)...Mekasih Zatty...

Malangnya, tepat jam 12 am (30/4/10) juga merupakan hari yang amat menyedihkan..Isk3...Aku tertunggu- tunggu wish dari 'seseorang' tp tetap tiada...Hmm..adakah 'dia' terlupa? atau sengaja nak 'test' aku? atau memang 'dia' betul2 lupa??..dan macam2 lagi aku fikirkan. Orang lain yang aku tunggu tapi orang lain yang ingat..Isk3... Isk3...dengan tanpa disangka2 air mataku mengalir dan terus mengalir...SENSATIFnya aku.. Sangat terkilan. Sabar AFRAH.....Sabar...

Sabarlah hati...sabar ye...tp sangat2 sedih...sebab orang yang aku sayang wish lambat padahal bru je pas kol aku...isk3...'Dia' kata 'ralik' sembang...Dia ingat tapi ralik sembang dan xdak jam. Huhu...Boleh terima ke alasan 'dia' ek? Relevankah alasan itu?? Ya..mungkin betul dan mungkin salah... Mungkin 'dia' ingat awal lagi kot...Xpe la..'husnu dzon'...Kita kan kena bersangka baik pada orang...betul...betul..sangat betul.. Tp,sangat sedih..Isk...Isk...Sob...Sob...

Eh2, disamping itu, aku nk ucap bnyk2 trima kasih, tenkiu, syukron kpd ex- roomate last sem Yan, Amal, n Fifi dan juga Hanim 4 ur sweet present..Very nice...cantik...colour purple..my favourite colour..Mekasih tau... Jangan nakal2 ek korang...Mesti sunyi kan x dpt dgr suara 'kte' gelak kuat2?? hehe...

Banyak lagi nk aku coretkan kt sini tp cukuplah setakat ni dulu. Biarlah menjadi rahsia hatiku. Mana boleh exposekan sume..Huhu... Tapi aku mmg seorang yang sgt2 sensetif... Ye la...mst la sensatif ngn org yang kita sayang...Tol tak? Kan...kan...kan... Isk...

X pe la... Maaf la ek sbb post kt sini.. Tak tau nk luahkan kat sapa... So, kat sini je la aku luahkan.. Terubat sikit rasa sedih di hati ini. Mmm...mcm xdak perasaan pon ada...ntah la.. Dah pusing otak aku.. Dah la sok kena g jadi fasi kt Temerloh, Pahang. Macam xde mood je nak g. Ntah la... Nak balik jmpa mak, ayah, adik2, tok, tokwan n sume....sedih la... Klu kt umah mesti mak dah beli kek..Isk3.... Waaa.....air mataku terus mengalir laju....

Semuanye ade hikmah Afrah....!! Sabar................bisik hati kecilku.


Monday, April 26, 2010

AIR MATA RASULULLAH

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 5:40 AM 0 comments

"Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang Rasul. Apakah Jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur."
:: Ali 'Imran : 144 ::



Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang sakit," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.
Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?"
"Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru kali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya.
Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. "Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi.

"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril. Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.
Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku. "Badan Rasulullah mulai ding!n, kaki dan dada nya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku - peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu." Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan.

Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. "Ummatii, ummatii, ummatiii?" - "Umatku, umatku, umatku"

Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya?

Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.

Nasi sapa ni??

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 4:20 AM 0 comments

Jgnlah tamak...krn orang tamak selalu rugi...
Hehe...kenangan bersama nasi kt KL Central...
Kenangan oh kenangan...
Xde keje ni...saje je nk mnaip...

X NAK MEROKOK...!!

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 3:52 AM 0 comments

Kepada sesapa yang merokok...
Beli dan milikilah buku ini..
Sgt bgus bg sesiapa yg mnyedari...
Milikilah sekarang..!!
Sementara stok msih ada..
Insaflah...!!
Ingatlah orang yang TERsayang....

COMELNYERR...!!

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 3:42 AM 0 comments

BUAT TATAPAN SEMUA...

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 3:37 AM 0 comments
BIODATA RASULULLAH S.A.W

Nama penuh: Muhammad bin 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim

Nama bapa: 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim

Nama ibu: Aminah binti Wahab bin 'Abdul Manaf

Nama datuk: Syaibah bin Hâsyim dikenal dengan nama 'Abdul Muttalib

Nama Ibu susuan Rasulullah:
- Ibu susuan pertama Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab)
- Ibu susuan kedua Halimah binti Abu Zuaib As-Sa‘diah (lebih dikenali Halimah As-Sa‘diah. Suaminya bernama Abu Kabsyah)

Nama isteri pertama dan usia baginda berkahwin:
Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah pada 25 tahun

Nama anak-anak Rasulullah:
1. Qasim
2. Abdullah
3. Ibrahim
4. Zainab
5. Ruqaiyah
6. Ummi Kalthum
7. Fatimah Al-Zahra'
8. Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).[anak tiri Rasulullah]

Pengalaman bekerja Rasulullah:
• Semenjak kecil lagi, baginda telah mengembala kambing dan berniaga membantu bapa saudaranya.
• Abu Talib telah membawa baginda ke Syam (Syria) bagi membantunya berniaga.
• Apabila baginda telah agak dewasa, baginda telah mula menjalankan perdagangan baginda sendiri secara kecil-kecilan dan menjalankan perniagaan dengan menggunakan modal orang lain kerana baginda sedar bapa saudaranya bukanlah terdiri daripada orang yang berada dan beliau terpaksa menyara sebuah keluarga yang besar.
• Ketika baginda berusia dua puluh lima tahun, baginda telah pergi ke Syam untuk kali kedua bagi menjalankan perniagaan Sayidatina Khadijah. Bukti Rasulullah adalah seorang ketua keluarga yang patut dicontohi: Rasulullah merupakan seorang yang pengasih.
• Sebagai seorang suami, baginda sering membantu isteri menjalankan urusan rumah seperti memasak, menampal pakaian yang koyak, memmbersih rumah dan menjaga anak.
• Sebagai seorang bapa, baginda memberi pendidikan agama yang secukupnya dan menjadi seorang contoh yang baik kepada anak-anak.

Gelaran Al-Amin: Baginda merupakan seorang yang jujur, amanah dan budi pekerti. Perkataan dan perbuatan baginda sentiasa dipercayai sehingga baginda diberi gelaran al-Amin oleh masyarakat Arab Quraisy.

Sifat-sifat terpuji Rasulullah:
- Berkata benar (siddiq)
- Boleh dipercayai (amanah)
- Penyampai ajaran Islam (tabliq)
- Bijaksana (fatanah)

kepimpinan Rasulullah disebalik peristiwa banjir di kota Mekah ketika Rasulullah berusia 35thn: Kota Mekah telah dilanda banjir kilat yang menyebabkan dinding kaabah pecah dan runtuh. Kaum Quraisy telah membina semula bahagian yang runtuh. Kemudian timbul perbalahan antara ketua kaum Quraisy yang berebut untuk mengangkat dan meletakkan Hajar Aswad di penjuru sebelah timur bangunan kaabah. Perbalahan ini hampir menimbulkan peperangan. Rasulullah telah menjadi hakim bagi menentukan kedudukan Hajar Aswad dan secara tidak langsung Rasulullah telah meleraikan perbalahan antara ketua kaum Quraisy.

Peristiwa Rasulullah menerima wahyu:
- Wahyu pertama diterima Rasulullah pada hari isnin, 17 ramadan (6 ogos 610 M)
- Ketika itu Rasulullah berusia 40 tahun.
- Wahyu tersebut diterima baginda di Gua Hirak al-Jabar Nur.
- Surah al-Alaq, wahyu pertama yang berbunyi "Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (menulis, membaca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."
- Wahyu kedua, surah al-Muddasir (ayat 1-7) diturunkan di Bukit Nur berhampiran Makkah.
- Wahyu kedua ini menandakan pelantikan baginda sebagai Rasulullah atau pesuruh Allah.

Tokoh-tokoh awal memeluk Islam:
• Zaid bin Harithah (anak angkat nabi)
• Ali bin Abu Talib (sepupu nabi berusia 10 tahun)
• Khadijah binti Khuwailid (isteri nabi dan orang pertama memeluk Islam)
• Abu Bakar al-Siddiq (sahabat karib)

wahyu pertama yg diterima oleh Rasulullah, masanya dan usia Rasulullah:
- Wahyu pertama iaitu dari surah al-Alaq yang berbunyi "Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (menulis, membaca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."
- pada hari isnin, 17 ramadan (6 ogos 610 M)
- Berusia 40 tahun.

Keadaan Rasulullah ketika menerima wahyu:
Pada suatu ketika sedang dia bertafakkur itu datanglah malaikat kepadanya, lalu berkata: "Bacalah!" (Iqra'). Lalu Rasulullah menjawab; "Saya tidak pandai membaca." Lalu kata beliau: "Maka diambilnya aku dan dipagutnya sampai habis tenagaku. Kemudian dilepaskan¬nya aku dan dia berkata pula: "Bacalah!" Tetapi aku jawab: "Aku tidak pandai membaca!" Lalu dipagutnya pula aku sampai habis pula tenagaku.

Kemudian ditegakkannya aku baik-baik dan dikatakannya pula: "Bacalah!", yang ketiga kali, lalu berkatalah malaikat itu: "Bacalah dengan nama Tuhanmu yang telah menjadikan," sampai kepada ujung "Yang telah mengajarkan kepada manusia apa yang dia tidak tahu." Setelah sampai pada ujung ayat tersebut malaikat itu pun ghaiblah dan tinggallah beliau seorang diri dalam rasa kengerian.

Lalu beliau segera pulang kepada isterinya Khadijah. Lalu beliau berkata: "Selimutilah aku, selimutilah aku." (Zammiluuni, zammiluuni). Maka segeralah orang-orang dalam rumah menyelimuti beliau, sampai rasa dingin itu hilang. Lalu berkatalah beliau kepada Khadijah: "Hai Khadijah, apakah yang telah terjadi atas diriku ini?" Lalu beliau ceriterakan segala yang telah beliau alami itu, akhirnya beliau berkata: "Aku ngeri atas diriku."

SYAIR YANG MEMBERI SERIBU PENGERTIAN...

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 3:27 AM 0 comments
Hayatilah syair ini bg sesapa yg faham mksdnya...
krn sgt brguna sbgai pedoman hidup kita...
Renungilah bersama...:


فلسفة الحياة : لإليا أبى ماضى

أيهذا الشاكي وما بك داء كيف * تغدو إذا غدوت عليلا
وترى الشوك في الورود * وتعمى أن ترى فوقها الندى إكليلا
والذي نفسه بغير جمال * لا يرى في الوجود شيئا جميلا
فتمتع بالصبح وما دمت فيه * لا تخف أن يزول حتى يزولا
أدركت كنهها طيور الروابي * فمن العار أن تظل جهولا
تتغنى والصقر قد ملك الجو * عليها والصائدون السبيلا
تتغنى وعمرها بعض عام * أفتبكى وقد تعيش طويلا
فاطلب اللهو مثلما تطلب الأطيا * رعند الهجير ظلا ظليلا
وتعلم حب الطبيعة منها واترك * القال للورى والقيلا
أنت للأرض أولا وأخيرا * كنت ملكا أو كنت عبدا ذليلا