CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

GEMBIRAKAH ANDA?

Wednesday, June 16, 2010

DUHAI TEMAN.... DUHAI SAHABAT....

“Teman yang soleh/solehah, malunya mengatasi perawan,beraninya mengatasi pahlawan..cintanya bukan pada gambaran,rindunya bukan pada pertemuan, tetapi hatinya sarat dengan iman dan taqwa kepada Tuhan” Duhai Teman Duhai Sahabatku… Hargailah bila bersahabat… Maafkanlah bila terluka… Fahamilah bila keliru… Nasihatilah bila terleka… Tegurlah bila tersilap… Ingatilah bila kesunyian… Itulah kehebatan ukhwahfillah… Apabila kau ingin berteman… Janganlah kerana kelebihannya… [...]


Monday, June 7, 2010

FINAL EXAM MOOD @_@

ALL DA BEST FINAL.....
16/6/10- SOSIO
20/6/1/- UNGS
= lambatnye balik.....sob..sob...sob...
= Fighting..!! Fighting..!!

Thursday, June 3, 2010

KEINDAHAN JARI-JEMARI


Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari anda yang lima. Cuba perhatikan perlahan-lahan jari anda, Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam. Kewajipan solat lima waktu jangan diabaikan.

Kemudian lekapkan jari itu di atas meja, perhatikan. Bermula daripada jari kelingking yang kecil dan kerdil, seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah "melentur buluh biarlah daripada rebungnya" Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa hadapan.

Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya. Begitu juga dengan usia remaja. Manisnya seperti jari yang comel mulus ini. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira.. pada ketika ini, alam remaja menjengah diri.
Awas!! Di usia ini sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf. Pastinya sudah di pertanggung jawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil. Bersediakah anda??

Nah...naik kepada jari ketiga. Jari yang paling tinggi, jari hantu namanya.Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Diperingkat umur 30-an ini seorang itu telah mempunyai status dan identiti dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala ini banyak "hantu-hantu pengacau" yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan. Jesteru itu, amal ibadat mesti dilipatgandakan.

Kita beralih kepada jari telunjuk. Jari inilah yang mengungkap satu dan esanya Allah SWT ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan.Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan minda yang hebat.
Akhir sekali, renung ibu jari. Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa "cap jempol" atau cap jari. Kalau dia ada semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya anda boleh berkata "good" atau "yes" sambil menggengam semua jari dan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan anda.

p/s: cuba lihat sekali lagi jari anda yang lima. Renung dan fikir dalam-dalam. Dimanakah anda sekarang???

DAPUR OH DAPUR~.~

01- Kacang cepat empuk

Jika ingin membuat bubur kacang tentu anda mempunyai masalah semasa merebus kacang. Ini kerana kacang yang akan direbus itu memakan masa yang agak lama untuk empuk. Bagi mengatasi masalah ini, masukkan sudu bersama-sama kacang yang hendak direbus. Cara ini akan mempercepatkan masa untuk merebus kacang tadi.



02- Menghilangkan bau hangit

Sesetengah orang tidak tahan atau pening bila terhidu bau hangit. Cara menghilangkan bau hangit termasuklah hangit nasi atau masakan-masakan lain adalah dengan cara masukkan dua atau tiga tangkai cili kering ke dalam periuk. Kemudian, tutup dan biarkan seketika. Insya-Allah, bau hangit itu akan hilang.



03- Cili giling terlalu pedas

Masakan yang menggunakan cili kering yang digiling sememangnya sedap. Tetapi, jika cili terlalu pedas, mungkin mengakibatkan sakit perut. Untuk mengurangkan pedas cili tersebut, goreng seketika cili kering dengan minyak. Kemudian, tos dan gilingkan cili tersebut. Pedasnya akan berkurangan dan warna cili tersebut akan kelihatan lebih cantik.



04- Hilangkan lendir ikan air tawar

Ambil sedikit daun pisang dan masukkan ke dalam bekas yang berisi ikan yang telah disiang. Lalu ramas dan cuci ikan dengan air sehingga bersih. Selamat mencuba!!!



05- Mudah mengopek kerang

Mudahkan mengopek kerang dengan mencampurkan sesudu minyak masak ke dalam air rebusan. Nescaya kerang akan tebuka sedikit dan memudahkan anda mengopeknya nanti.



06- Memotong buah-buahan

Sebelum memotong buah-buahan, pisau hendaklah disapu dengan limau nipis terlebih dahulu. Dikatakan limau nipis mengelak potongan buah-buahan daripada menjadi lebam.



07- Hindari Kumbang Beras

Hindari beras daripada kumbang beras dengan meletakkan 7 hingga 8 tangkai cili kering kedalam tempat menyimpan beras. Cili kering tersebut hendaklah ditimbus ke dalam beras tadi.



08- Bubur kacang lebih enak

Sebelum merebus kacang, elok digoreng tanpa minyak terlebih dahulu. Goreng sehingga agak garing sedikit dan berbau wangi. Matikan api. Selepas itu rendam dalam air lebih kurang 2 jam supaya ia cepat kembang dan lebih cepat masak nanti. Insya-Allah anda akan dapat bubur kacang yang lebih enak kerana bangkit bau wanginya, apatah lagi di tambah dengan durian sebagai perisa tambahan.



09- Hilangkan lemak ayam

Basuh ayam dengan mengunakan air bersih kemudian buangkan air tersebut dan ambil tepung gandum, sapukan pada ayam tersebut dengan sedikit air selepas tu bolehlah ia nya di bersih semula mengunakan air. Selepas itu barulah puan campurkan dengan apa sahaja bahan yang hendak dicampurkan sebelum memasakkannya...



10- Menghilangkan pahit peria

Peria memang pahit. Untuk menghilangkan pahitnya, potong peria dan rendam didalam air berisi garam halus. Setelah lebih kurang 25 minit, sejatkan dan masaklah peria tadi mengikut resepi anda.



11- Membersihkan siput sedut

Jika anda menghadapi masaalah untuk membersihkan siput sedut, petua dibawah ini mungkin berguna bagi anda. Ambil sebekas hampas kelapa, gaulkan siput sedut yang masih hidup itu dan biarkan semalaman. Esoknya barulah anda mula mengerat bahagian hujung cengkerang siput itu sebelum dimasak. dengan demikian bau lumpur dari siput itu akan hilang, malah bertambah rasa lemaknya apabila dimasak.



12- Mengharumkan dapur

Pada kebiasannya pada bahagian dapur anda akan berbau yang kurang menyenangkan, terutamanya apabila anda menyiang ikan. Bagi mengatasi masalah ini,rebuslah beberapa keping kayu manis, bunga cengkih dan cuka biasa. Kemudian sembur atau lapkan air rebusan itu pada kabinet, jubin dan sekitar dapur. Ia berkesan bagi menghilangkan bau hanyir serta bau lain yang kurang menyenangkan.



13- Membersihkan minyak gorengan

Jika anda menghadapi masaalah kehitaman pada minyak gorengan, ambil beberapa keping asam keping dan masukkan kedalam kuali bersama bahan gorengan anda. Asam keping tadi akan menyerap kehitaman pada minyak gorengan anda, dan hasilnya anda dapat menggunakan minyak gorengan tadi beberapa kali.



14- Mengembalikan kesegaran sayur

Jika anda menyimpan sayuran beberapa hari di dalam peti ais, kesegarannya akan hilang. Untuk mengembalikan kesegaran- nya, rendam sayuran tadi di dalam air yang dicampur sedikit cuka selama beberapa minit. Selain dari mengembalikan kesegaran sayuran itu, cuka juga bertindak menghilangkan kotoran pada sayur yang direndam tadi.

Wednesday, June 2, 2010

:+: UBAT JIWA:+:

Wajah mayat berubah menjadi himar.







"Dalam terik panas mentari yang memancar menyinari tanah Baitul Haram, seorang ulama zuhud yang bernama Muhammad Abdullah al-Mubarak keluar dari rumahnya untuk menunaikan ibadah haji. Di sana dia leka melihat seorang pemuda yang asyik membaca selawat dalam keadaan ihram. Malah di Padang Arafah dan di Mina pemuda tersebut hanya membasahkan lidahnya dengan selawat ke atas Nabi. "Hai saudara," tegur Abdullah kepada pemuda tersebut. "Setiap tempat ada bacaannya tersendiri. Kenapa saudara tidak membanyakkan doa dan solat sedangkan itu yang lebih dituntut? Saya lihat saudara asyik membaca selawat saja."







"Saya ada alasan tersendiri," jawab pemuda itu. "Saya meninggalkan Khurasan, tanahair saya untuk menunaikan haji bersama ayah saya. Apabila kami sampai di Kufah, tiba-tiba ayah saya sakit kuat. Dia telah menghembuskan nafas terakhir di hadapan saya sendiri. Dengan kain sarung yang ada, saya tutup mukanya. Malangnya, apabila saya membuka semula kain tersebut, rupa ayah saya telah bertukar menjadi himar. Saya malu. Bagaimana saya mahu memberitahu orang tentang kematian ayah saya sedangkan wajahnya begitu hodoh sekali?







"Saya terduduk di sisi mayat ayah saya dalam keadaan kebingungan. Akhirnya saya tertidur dan bermimpi. Dalam mimpi itu saya melihat seorang pemuda yang tampan dan baik akhlaknya. Pemuda itu memakai tutup muka. Dia lantas membuka penutup mukanya apabila melihat saya dan berkata, "Mengapa kamu susah hati dengan apa yang telah berlaku?" "Maka saya menjawab, "Bagaimana saya tidak susah hati sedangkan dialah orang yang paling saya sayangi?"







"Pemuda itu pun mendekati ayah saya dan mengusap wajahnya sehingga ayah saya berubah wajahnya menjadi seperti sediakala. Saya segera mendekati ayah dan melihat ada cahaya dari wajahnya seperti bulan yang baru terbit pada malam bulan purnama. "Engkau siapa?" tanya saya kepada pemuda yang baik hati itu. "Saya yang terpilih (Muhammad)." "Saya lantas memegang jarinya dan berkata, "Wahai tuan, beritahulah saya, mengapa peristiwa ini boleh terjadi?"







"Sebenarnya ayahmu seorang pemakan harta riba. Allah telah menetapkan agar orang yang memakan harta riba akan ditukar wajahnya menjadi himar di dunia dan di akhirat. Allah telah menjatuhkan hukuman itu di dunia dan tidak di akhirat. "Semasa hayatnya juga ayahmu seorang yang istiqamah mengamalkan selawat sebanyak seratus kali sebelum tidur. Maka ketika semua amalan umatku ditontonkan, malaikat telah memberi tahu keadaan ayahmu kepadaku. Aku telah memohon kepada Allah agar Dia mengizinkan aku memberi syafaat kepada ayahmu. Dan inilah aku datang untuk memulihkan semula keadaan ayahmu."



Pembaca sekalian:
                         
~Tau tak apa itu himar?? klu x tau bertanyalah kepada orang yang tau.

~ Ingat..!!! Jauhi makan harta riba.

~ Ambillah iktibar dari kisah di atas. Betapa mulianya akhlaq Rasulullah S.A.W kpd umatnya. Tanyalah diri anda dalam sehari hanya berapa kali anda berselawat ke atas Baginda....

~ Marilah kita istiqamah berselawat ke atas Baginda.



Tuesday, June 1, 2010

Rasulullah SAW dengan sebiji limau.



"Suatu hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk baginda. Cantik sungguh buahnya.Siapa yang melihat pasti terliur. Baginda menerimanya dengan senyuman gembira. Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan tersenyum. Biasanya Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah SAW terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu. Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah SAW itu. Lalu mereka bertanya. Dengan tersenyum Rasulullah SAW menjelaskan "Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung. Sebab tu saya habiskan semuanya." Begitulah akhlak Rasulullah SAW. Baginda tidak akan memperkecil-kecilkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik, dan dari orang bukan Islam pula. Wanita kafir itu pulang dengan hati yang kecewa. Mengapa? Sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain-mainkan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu. Malangnya tidak berjaya. Rancangannya di'tewas'kan oleh akhlak mulia Rasulullah SAW.

Pembaca yang dirahmati:
 
Renung-renungkanlah kisah ini..Marilah kita contohi akhlak Rasulullah S.A.W

LUGHAH AL- QUR'AN

Sem 3 (short sem) 2009/2010

Penulis bermonolog:

- Tak belajar Arab sem ni..
- Sem ni amek UNGS 2030 & SOSIOLOGY IN EDU (keduanya belajar dalam ENGLISH)
- Tak ade sbjek Arab sem ni..
- Macam dah makin pupus perkataan2 Arab dalam mindaku..
- Cuba imbas kembali kelas USUL FIQH, ARABIC MORPHO (sorof) & PRACTICAL GRAMMAR
  (tadbiq al- nahw)last sem..hmm..:+:3 sbjek ni je blaja dlm ARAB sem lepas:+:
- Teringat "QISSOH QASIROH" yang aku wat waktu kelas PRACTICAL GRAMMAR. Aku kena present tajuk fi'il ta'ajub. Pas present kna wat 'short story' menggunakan fi'il ta'ajub.
- Perkataannya mudah- mudah je..(aku tak pandai)
- Marilah kongsi bersama....untuk memperingati diriku dan orang yang ingin menambah ilmu pengetahuan.=)

أحب قريتي


ما أجمل قريتي، إنها أجمل مكان في الأرض.


ما أكثر الناس فيها. الناس فيها كأنهم الملائكة.


إني أحب قريتي.


وبالاضافة إلى ذلك,


فهناك أشجار الفواكه المتعددة الألوان


مثل المنكو الأصفر، والدريان البني، وغيرها


سبحان الله!


ما أكبر البستان وأنضر بالزرع


والناس في قريتي يحب بعضهم البعض الآخر،


ويتعاونون في كل المناسبات السعيدة والحزينة.


أنا أحب قريتي


وأسأل الله دوما أن يحافظها من كل سوء.

Pembaca yang dikasihi,

Yang berwarna merah adalah fi'il taa'jub (kata seru)

Setiap baris merupakan satu ayat...Ada masalah teknikal sikit nak letak titik.






REHATKAN MINDA BERSAMA 'KOPI SUSU'

Baru semalam aku nampak dia di sini. Akhirnya dia pergi juga. Dah lima tahun kami bersama. Tak pernah berpisah, hari-hari bersama. Kita selalu pergi dan balik kelas bersama. Dah macam belangkas. Kalau hari minggu kita pergi pasar bersama-sama. Hubungan kami memang erat. Ini semua salah aku, akibat tabiat buruk ku, langsung tak simpan duit. Hujung bulan mesti habis. Jadi terpaksalah aku lepaskan dia. Aku pun dan setahun menganggur, jadi mana ada duit lagi nak bayar ansuran kereta. Bye bye kereta ku.....(kata peladang buah anggur)

Pembaca yang dihormati:

Kita hendaklah berjimat cermat agar tidak merana di kemudian hari.

'Berjimat cermat amalan mulia.'
             
 'Bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian'
                                         
 'Fikir dulu sebelum buat'
                                         
 'Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna'

:+: LAGU REKAANKU:+:

Hmm...ilhamku datang tetibe..

Ngeee....saje je nak menaip ni....
Hmm..tiba2 ada idea plak...
Sebelum terlupa, aku pon trus menaip..
tp macam sangat bodoh je idea ni...
Heee.....
At least trhibur hatiku....Hee..=)
Terimalah lagu yang agak lawak bodoh ini:-

are next e thick talk we




man d dare lamb call lamp,



salt kick are pair talk we



salt kick send d two length..........

:+: BUAT RENUNGAN AKU, DIA, & KAMU:+:

Hidup


Perjuangan abadi

Oleh semua yang bernafas

Yang merasai akan agungnya

Karya ciptaannya


Hidup

Menempuh pelbagai cabaran

Semata untuk mempastikan

Kita pejuang yang berjaya

Menempuh dan mengalami

Ertinya yang sebenar..


Hidup pelbagai

Definisi diberikan

Kepalsuan, kesusahan,

Kerakusan

Dan kebahagiaan

Namun satu yang dicari

Pengalaman yang tidak akan

Kembali..


Hidup

Akhirmu bukan dikubur

Namun bergantung kepada

Perjuanganmu

Nanti akan ditentukannya...









Siapalah Aku


Kalaulah aku..

seekor burung..

akan aku terbang tinggi...

tapi tak mungkin... tak mungkin...

kerana aku adalah aku...

                                                       seorang insan yang lemah..




Kalaulah aku..

seekor ikan...

akan aku berenang di lautan dalam...

tapi tak mungkin... tak mungkin...

kerana aku adalah aku...

seorang insan yang lemah...




                                                       Kalaulah aku....

sekuntum bunga...

akan aku hiasi dunia seindah yang mungkin...

tapi tak mungkin... tak mungkin...

kerana aku adalah aku...

seorang insan yang lemah...





Kalaulah aku air...

akan aku sirami Kuala Lumpur ini...

yang sedang diCATU air...

tapi tak mungkin.... tak mungkin...

kerana aku adalah aku...

seorang insan yang lemah...







Kalaulah aku...

Kalaulah aku...

Kalaulah aku...

Wednesday, June 16, 2010

DUHAI TEMAN.... DUHAI SAHABAT....

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 1:43 AM 0 comments
“Teman yang soleh/solehah, malunya mengatasi perawan,beraninya mengatasi pahlawan..cintanya bukan pada gambaran,rindunya bukan pada pertemuan, tetapi hatinya sarat dengan iman dan taqwa kepada Tuhan” Duhai Teman Duhai Sahabatku… Hargailah bila bersahabat… Maafkanlah bila terluka… Fahamilah bila keliru… Nasihatilah bila terleka… Tegurlah bila tersilap… Ingatilah bila kesunyian… Itulah kehebatan ukhwahfillah… Apabila kau ingin berteman… Janganlah kerana kelebihannya… [...]


Monday, June 7, 2010

FINAL EXAM MOOD @_@

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 12:54 AM 0 comments
ALL DA BEST FINAL.....
16/6/10- SOSIO
20/6/1/- UNGS
= lambatnye balik.....sob..sob...sob...
= Fighting..!! Fighting..!!

Thursday, June 3, 2010

KEINDAHAN JARI-JEMARI

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 11:48 PM 0 comments

Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari anda yang lima. Cuba perhatikan perlahan-lahan jari anda, Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam. Kewajipan solat lima waktu jangan diabaikan.

Kemudian lekapkan jari itu di atas meja, perhatikan. Bermula daripada jari kelingking yang kecil dan kerdil, seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah "melentur buluh biarlah daripada rebungnya" Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa hadapan.

Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya. Begitu juga dengan usia remaja. Manisnya seperti jari yang comel mulus ini. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira.. pada ketika ini, alam remaja menjengah diri.
Awas!! Di usia ini sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf. Pastinya sudah di pertanggung jawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil. Bersediakah anda??

Nah...naik kepada jari ketiga. Jari yang paling tinggi, jari hantu namanya.Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Diperingkat umur 30-an ini seorang itu telah mempunyai status dan identiti dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala ini banyak "hantu-hantu pengacau" yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan. Jesteru itu, amal ibadat mesti dilipatgandakan.

Kita beralih kepada jari telunjuk. Jari inilah yang mengungkap satu dan esanya Allah SWT ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan.Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan minda yang hebat.
Akhir sekali, renung ibu jari. Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa "cap jempol" atau cap jari. Kalau dia ada semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya anda boleh berkata "good" atau "yes" sambil menggengam semua jari dan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan anda.

p/s: cuba lihat sekali lagi jari anda yang lima. Renung dan fikir dalam-dalam. Dimanakah anda sekarang???

DAPUR OH DAPUR~.~

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 11:24 PM 0 comments
01- Kacang cepat empuk

Jika ingin membuat bubur kacang tentu anda mempunyai masalah semasa merebus kacang. Ini kerana kacang yang akan direbus itu memakan masa yang agak lama untuk empuk. Bagi mengatasi masalah ini, masukkan sudu bersama-sama kacang yang hendak direbus. Cara ini akan mempercepatkan masa untuk merebus kacang tadi.



02- Menghilangkan bau hangit

Sesetengah orang tidak tahan atau pening bila terhidu bau hangit. Cara menghilangkan bau hangit termasuklah hangit nasi atau masakan-masakan lain adalah dengan cara masukkan dua atau tiga tangkai cili kering ke dalam periuk. Kemudian, tutup dan biarkan seketika. Insya-Allah, bau hangit itu akan hilang.



03- Cili giling terlalu pedas

Masakan yang menggunakan cili kering yang digiling sememangnya sedap. Tetapi, jika cili terlalu pedas, mungkin mengakibatkan sakit perut. Untuk mengurangkan pedas cili tersebut, goreng seketika cili kering dengan minyak. Kemudian, tos dan gilingkan cili tersebut. Pedasnya akan berkurangan dan warna cili tersebut akan kelihatan lebih cantik.



04- Hilangkan lendir ikan air tawar

Ambil sedikit daun pisang dan masukkan ke dalam bekas yang berisi ikan yang telah disiang. Lalu ramas dan cuci ikan dengan air sehingga bersih. Selamat mencuba!!!



05- Mudah mengopek kerang

Mudahkan mengopek kerang dengan mencampurkan sesudu minyak masak ke dalam air rebusan. Nescaya kerang akan tebuka sedikit dan memudahkan anda mengopeknya nanti.



06- Memotong buah-buahan

Sebelum memotong buah-buahan, pisau hendaklah disapu dengan limau nipis terlebih dahulu. Dikatakan limau nipis mengelak potongan buah-buahan daripada menjadi lebam.



07- Hindari Kumbang Beras

Hindari beras daripada kumbang beras dengan meletakkan 7 hingga 8 tangkai cili kering kedalam tempat menyimpan beras. Cili kering tersebut hendaklah ditimbus ke dalam beras tadi.



08- Bubur kacang lebih enak

Sebelum merebus kacang, elok digoreng tanpa minyak terlebih dahulu. Goreng sehingga agak garing sedikit dan berbau wangi. Matikan api. Selepas itu rendam dalam air lebih kurang 2 jam supaya ia cepat kembang dan lebih cepat masak nanti. Insya-Allah anda akan dapat bubur kacang yang lebih enak kerana bangkit bau wanginya, apatah lagi di tambah dengan durian sebagai perisa tambahan.



09- Hilangkan lemak ayam

Basuh ayam dengan mengunakan air bersih kemudian buangkan air tersebut dan ambil tepung gandum, sapukan pada ayam tersebut dengan sedikit air selepas tu bolehlah ia nya di bersih semula mengunakan air. Selepas itu barulah puan campurkan dengan apa sahaja bahan yang hendak dicampurkan sebelum memasakkannya...



10- Menghilangkan pahit peria

Peria memang pahit. Untuk menghilangkan pahitnya, potong peria dan rendam didalam air berisi garam halus. Setelah lebih kurang 25 minit, sejatkan dan masaklah peria tadi mengikut resepi anda.



11- Membersihkan siput sedut

Jika anda menghadapi masaalah untuk membersihkan siput sedut, petua dibawah ini mungkin berguna bagi anda. Ambil sebekas hampas kelapa, gaulkan siput sedut yang masih hidup itu dan biarkan semalaman. Esoknya barulah anda mula mengerat bahagian hujung cengkerang siput itu sebelum dimasak. dengan demikian bau lumpur dari siput itu akan hilang, malah bertambah rasa lemaknya apabila dimasak.



12- Mengharumkan dapur

Pada kebiasannya pada bahagian dapur anda akan berbau yang kurang menyenangkan, terutamanya apabila anda menyiang ikan. Bagi mengatasi masalah ini,rebuslah beberapa keping kayu manis, bunga cengkih dan cuka biasa. Kemudian sembur atau lapkan air rebusan itu pada kabinet, jubin dan sekitar dapur. Ia berkesan bagi menghilangkan bau hanyir serta bau lain yang kurang menyenangkan.



13- Membersihkan minyak gorengan

Jika anda menghadapi masaalah kehitaman pada minyak gorengan, ambil beberapa keping asam keping dan masukkan kedalam kuali bersama bahan gorengan anda. Asam keping tadi akan menyerap kehitaman pada minyak gorengan anda, dan hasilnya anda dapat menggunakan minyak gorengan tadi beberapa kali.



14- Mengembalikan kesegaran sayur

Jika anda menyimpan sayuran beberapa hari di dalam peti ais, kesegarannya akan hilang. Untuk mengembalikan kesegaran- nya, rendam sayuran tadi di dalam air yang dicampur sedikit cuka selama beberapa minit. Selain dari mengembalikan kesegaran sayuran itu, cuka juga bertindak menghilangkan kotoran pada sayur yang direndam tadi.

Wednesday, June 2, 2010

:+: UBAT JIWA:+:

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 9:13 AM 0 comments
Wajah mayat berubah menjadi himar.







"Dalam terik panas mentari yang memancar menyinari tanah Baitul Haram, seorang ulama zuhud yang bernama Muhammad Abdullah al-Mubarak keluar dari rumahnya untuk menunaikan ibadah haji. Di sana dia leka melihat seorang pemuda yang asyik membaca selawat dalam keadaan ihram. Malah di Padang Arafah dan di Mina pemuda tersebut hanya membasahkan lidahnya dengan selawat ke atas Nabi. "Hai saudara," tegur Abdullah kepada pemuda tersebut. "Setiap tempat ada bacaannya tersendiri. Kenapa saudara tidak membanyakkan doa dan solat sedangkan itu yang lebih dituntut? Saya lihat saudara asyik membaca selawat saja."







"Saya ada alasan tersendiri," jawab pemuda itu. "Saya meninggalkan Khurasan, tanahair saya untuk menunaikan haji bersama ayah saya. Apabila kami sampai di Kufah, tiba-tiba ayah saya sakit kuat. Dia telah menghembuskan nafas terakhir di hadapan saya sendiri. Dengan kain sarung yang ada, saya tutup mukanya. Malangnya, apabila saya membuka semula kain tersebut, rupa ayah saya telah bertukar menjadi himar. Saya malu. Bagaimana saya mahu memberitahu orang tentang kematian ayah saya sedangkan wajahnya begitu hodoh sekali?







"Saya terduduk di sisi mayat ayah saya dalam keadaan kebingungan. Akhirnya saya tertidur dan bermimpi. Dalam mimpi itu saya melihat seorang pemuda yang tampan dan baik akhlaknya. Pemuda itu memakai tutup muka. Dia lantas membuka penutup mukanya apabila melihat saya dan berkata, "Mengapa kamu susah hati dengan apa yang telah berlaku?" "Maka saya menjawab, "Bagaimana saya tidak susah hati sedangkan dialah orang yang paling saya sayangi?"







"Pemuda itu pun mendekati ayah saya dan mengusap wajahnya sehingga ayah saya berubah wajahnya menjadi seperti sediakala. Saya segera mendekati ayah dan melihat ada cahaya dari wajahnya seperti bulan yang baru terbit pada malam bulan purnama. "Engkau siapa?" tanya saya kepada pemuda yang baik hati itu. "Saya yang terpilih (Muhammad)." "Saya lantas memegang jarinya dan berkata, "Wahai tuan, beritahulah saya, mengapa peristiwa ini boleh terjadi?"







"Sebenarnya ayahmu seorang pemakan harta riba. Allah telah menetapkan agar orang yang memakan harta riba akan ditukar wajahnya menjadi himar di dunia dan di akhirat. Allah telah menjatuhkan hukuman itu di dunia dan tidak di akhirat. "Semasa hayatnya juga ayahmu seorang yang istiqamah mengamalkan selawat sebanyak seratus kali sebelum tidur. Maka ketika semua amalan umatku ditontonkan, malaikat telah memberi tahu keadaan ayahmu kepadaku. Aku telah memohon kepada Allah agar Dia mengizinkan aku memberi syafaat kepada ayahmu. Dan inilah aku datang untuk memulihkan semula keadaan ayahmu."



Pembaca sekalian:
                         
~Tau tak apa itu himar?? klu x tau bertanyalah kepada orang yang tau.

~ Ingat..!!! Jauhi makan harta riba.

~ Ambillah iktibar dari kisah di atas. Betapa mulianya akhlaq Rasulullah S.A.W kpd umatnya. Tanyalah diri anda dalam sehari hanya berapa kali anda berselawat ke atas Baginda....

~ Marilah kita istiqamah berselawat ke atas Baginda.



Tuesday, June 1, 2010

Rasulullah SAW dengan sebiji limau.

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 10:47 PM 0 comments


"Suatu hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk baginda. Cantik sungguh buahnya.Siapa yang melihat pasti terliur. Baginda menerimanya dengan senyuman gembira. Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan tersenyum. Biasanya Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah SAW terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu. Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah SAW itu. Lalu mereka bertanya. Dengan tersenyum Rasulullah SAW menjelaskan "Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung. Sebab tu saya habiskan semuanya." Begitulah akhlak Rasulullah SAW. Baginda tidak akan memperkecil-kecilkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik, dan dari orang bukan Islam pula. Wanita kafir itu pulang dengan hati yang kecewa. Mengapa? Sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain-mainkan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu. Malangnya tidak berjaya. Rancangannya di'tewas'kan oleh akhlak mulia Rasulullah SAW.

Pembaca yang dirahmati:
 
Renung-renungkanlah kisah ini..Marilah kita contohi akhlak Rasulullah S.A.W

LUGHAH AL- QUR'AN

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 9:41 PM 0 comments
Sem 3 (short sem) 2009/2010

Penulis bermonolog:

- Tak belajar Arab sem ni..
- Sem ni amek UNGS 2030 & SOSIOLOGY IN EDU (keduanya belajar dalam ENGLISH)
- Tak ade sbjek Arab sem ni..
- Macam dah makin pupus perkataan2 Arab dalam mindaku..
- Cuba imbas kembali kelas USUL FIQH, ARABIC MORPHO (sorof) & PRACTICAL GRAMMAR
  (tadbiq al- nahw)last sem..hmm..:+:3 sbjek ni je blaja dlm ARAB sem lepas:+:
- Teringat "QISSOH QASIROH" yang aku wat waktu kelas PRACTICAL GRAMMAR. Aku kena present tajuk fi'il ta'ajub. Pas present kna wat 'short story' menggunakan fi'il ta'ajub.
- Perkataannya mudah- mudah je..(aku tak pandai)
- Marilah kongsi bersama....untuk memperingati diriku dan orang yang ingin menambah ilmu pengetahuan.=)

أحب قريتي


ما أجمل قريتي، إنها أجمل مكان في الأرض.


ما أكثر الناس فيها. الناس فيها كأنهم الملائكة.


إني أحب قريتي.


وبالاضافة إلى ذلك,


فهناك أشجار الفواكه المتعددة الألوان


مثل المنكو الأصفر، والدريان البني، وغيرها


سبحان الله!


ما أكبر البستان وأنضر بالزرع


والناس في قريتي يحب بعضهم البعض الآخر،


ويتعاونون في كل المناسبات السعيدة والحزينة.


أنا أحب قريتي


وأسأل الله دوما أن يحافظها من كل سوء.

Pembaca yang dikasihi,

Yang berwarna merah adalah fi'il taa'jub (kata seru)

Setiap baris merupakan satu ayat...Ada masalah teknikal sikit nak letak titik.






REHATKAN MINDA BERSAMA 'KOPI SUSU'

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 10:14 AM 0 comments
Baru semalam aku nampak dia di sini. Akhirnya dia pergi juga. Dah lima tahun kami bersama. Tak pernah berpisah, hari-hari bersama. Kita selalu pergi dan balik kelas bersama. Dah macam belangkas. Kalau hari minggu kita pergi pasar bersama-sama. Hubungan kami memang erat. Ini semua salah aku, akibat tabiat buruk ku, langsung tak simpan duit. Hujung bulan mesti habis. Jadi terpaksalah aku lepaskan dia. Aku pun dan setahun menganggur, jadi mana ada duit lagi nak bayar ansuran kereta. Bye bye kereta ku.....(kata peladang buah anggur)

Pembaca yang dihormati:

Kita hendaklah berjimat cermat agar tidak merana di kemudian hari.

'Berjimat cermat amalan mulia.'
             
 'Bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian'
                                         
 'Fikir dulu sebelum buat'
                                         
 'Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna'

:+: LAGU REKAANKU:+:

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 10:01 AM 0 comments
Hmm...ilhamku datang tetibe..

Ngeee....saje je nak menaip ni....
Hmm..tiba2 ada idea plak...
Sebelum terlupa, aku pon trus menaip..
tp macam sangat bodoh je idea ni...
Heee.....
At least trhibur hatiku....Hee..=)
Terimalah lagu yang agak lawak bodoh ini:-

are next e thick talk we




man d dare lamb call lamp,



salt kick are pair talk we



salt kick send d two length..........

:+: BUAT RENUNGAN AKU, DIA, & KAMU:+:

Posted by NUR AFRAH maksudnya CAHAYA KEGEMBIRAAN at 8:50 AM 0 comments
Hidup


Perjuangan abadi

Oleh semua yang bernafas

Yang merasai akan agungnya

Karya ciptaannya


Hidup

Menempuh pelbagai cabaran

Semata untuk mempastikan

Kita pejuang yang berjaya

Menempuh dan mengalami

Ertinya yang sebenar..


Hidup pelbagai

Definisi diberikan

Kepalsuan, kesusahan,

Kerakusan

Dan kebahagiaan

Namun satu yang dicari

Pengalaman yang tidak akan

Kembali..


Hidup

Akhirmu bukan dikubur

Namun bergantung kepada

Perjuanganmu

Nanti akan ditentukannya...









Siapalah Aku


Kalaulah aku..

seekor burung..

akan aku terbang tinggi...

tapi tak mungkin... tak mungkin...

kerana aku adalah aku...

                                                       seorang insan yang lemah..




Kalaulah aku..

seekor ikan...

akan aku berenang di lautan dalam...

tapi tak mungkin... tak mungkin...

kerana aku adalah aku...

seorang insan yang lemah...




                                                       Kalaulah aku....

sekuntum bunga...

akan aku hiasi dunia seindah yang mungkin...

tapi tak mungkin... tak mungkin...

kerana aku adalah aku...

seorang insan yang lemah...





Kalaulah aku air...

akan aku sirami Kuala Lumpur ini...

yang sedang diCATU air...

tapi tak mungkin.... tak mungkin...

kerana aku adalah aku...

seorang insan yang lemah...







Kalaulah aku...

Kalaulah aku...

Kalaulah aku...